Ринок ігрових ноутбуків, суб’єктивно, один із найбільш неоднозначних серед усіх категорій електроніки. З одного боку, він досить нішевий і консервативний, але багато років залишається одним із найбільш зростаючих у всьому сегменті пристроїв із Windows.
Про те, як змінилися ноутбуки за останні роки, і чого чекати найближчим часом, ми поговорили із Сергієм Балашовим, продуктовим менеджером із категорії споживчих пристроїв Lenovo Росія. Він безпосередньо бере участь у створенні нових продуктів і визначає, ноутбуки з якими конфігураціями процесорів, відеокарт, накопичувачів, пам’яті й екранів потрапляють на ринок.
Як розвивається ринок ігрових ноутбуків
Перш ніж говорити про «залізо» майбутнього, зупинімося на «залізі» сьогодення.
Lenovo Legion Y740 (підсвічування вимикається).
В уявленні Lenovo, навіть спеціалізований ігровий ноутбук не має бути схожим на іншопланетний артефакт.
Коли ми проєктуємо ноутбук, передусім ставимо питання: «Хто його цільова аудиторія?». Ми знаємо, що наші користувачі не грають на своїх ноутбуках 24 години на добу, але користуються ними весь час. Студент, фрілансер або, врешті-решт, менеджер продукту повинен мати змогу пограти і увімкнути RGB-підсвічування у вільний час, але на нараді, в діловій обстановці є потреба мати строгий і офіційний вигляд.
Саме через це декілька років тому ми змінили підхід до дизайну ігрових пристроїв на 180 градусів. Це було небезпечним і ризикованим рішенням. Перед тим, як прийняти його, ми провели чимало досліджень і опитувань, які підтвердили наші припущення. Портативність і універсальність цінуються вище за чисту ігрову продуктивність — якби людям потрібно було тільки грати, вони б купили консоль або десктоп.
Сергій Балашов
Так ноутбуки Lenovo Legion виглядали раніше — Y520 2017 року.
Об’єднання різних ролей в одному універсальному пристрої стало лейтмотивом розвитку ноутбуків на найближче майбутнє, і з часом цей тренд тільки набиратиме силу.
На думку аналітиків, обсяги продажів ігрових ноутбуків зростатимуть ще декілька років. Справа в тім, що люди сприймають ці пристрої як спосіб вирішення своїх завдань, і це зовсім не обов’язково ігри. Це лише одна спеціалізована функція, і, на мій погляд, нею однією обмежуватися не варто.
Ігровий ноутбук — це справді універсальна машина. Ті, хто уявляють собі щось величезне, із 17-дюймовим екраном, мають рацію лише частково, і то з огляду на мірки 2015 року. Зараз три чверті ігрових ноутбуків продаються з екраном 15 дюймів — це досить компактні пристрої, щоб не просто переносити їх з однієї кімнати до іншої, але й використовувати весь час для роботи, для ігор, для дачі, для відпустки і взагалі де завгодно.
Сергій Балашов
Ігрові ноутбуки стають більш тонкими і компактними, а неігрові — продуктивнішими. Згодом межа буде стиратися все сильніше, поки стандартом не стануть компактні і портативні ігрові моделі, пристосовані для будь-яких завдань. Проте «просто ноутбуки» з дискретними відеокартами зникнуть — їх витіснять ультралегкі бізнес-рішення з вбудованою графікою і розширеною автономністю.
Як зміняться екрани
Розвиток ноутбуків як універсальних пристроїв найкраще відображає те, як змінювалися їхні екрани.
Зараз найбільше працюють над поліпшенням колірного охоплення та збільшенням яскравості. У деяких ігрових ноутбуках підсвічування вже може досягати 500 ніт, і, маю сказати, така яскравість у приміщенні «випалює» очі.
Навіщо тоді це ігровому ноутбуку, який, як вважається, весь час стоятиме на тому самому місці? Та ми знаємо, що його братимуть на вулицю, у відрядження, на дачу. Нам необхідно, щоб пристрій вирішував якомога більше завдань свого власника. У тому числі, забезпечував читабельність тексту навіть під час роботи під прямими сонячними променями.
Сергій Балашов
Матриці ноутбуків у цілому стали краще. У 2017 році лише 15% ігрових ноутбуків були обладнані IPS-екранами, а у 2019 році цей показник у споживчому сегменті ринку країни виріс до 85%.
Автор відео (вийшло у 2017 році) порівнює IPS і TN-матриці двох ноутбуків. TN — справа. Відео англійською мовою
Три роки тому в ноутбуках переважно були звичайні TN-матриці і траплялися перші TN-ки на 120 Гц. Зробити такий екран порівняно нескладно, а ось отримати швидкий IPS-екран — завдання нетривіальне.
Але зараз 144 Гц IPS став свого роду стандартом для ігрових ноутбуків, який вже не так відчутно б’є по ціні пристрою, як раніше. Є і швидші екрани, але ноутбуки з ними вже занадто дорогі.
До речі, зростання популярності IPS екранів майже не пов’язане із ціною. Матриці початкового рівня не подешевшали для закупівель, але виробники стали активніше їх використовувати через те, що користувачі «голосували гаманцем». Покупці готові відмовитися від 120 Гц, але отримати більш якісне зображення навіть в ігровому ноутбуці за ті самі гроші. Оскільки 120 Гц потрібні лише в іграх, а от із кольорами та кутами огляду ми маємо справу постійно.
Сергій Балашов
IPS-екрани вирізняються широкими кутами огляду, більш точним відтворенням відтінків і, переважно, збільшеним колірним охопленням. IPS, як правило, дуже позитивно впливає на якість життя користувача — за екраном ми проводимо майже весь час, протягом якого взаємодіємо з комп’ютером, тож він має велике значення.
Але навіть швидким IPS вже нікого не здивуєш — однією з найпопулярніших і затребуваних технологій в останні декілька років стали OLED-екрани.
Матриці з органічних світлодіодів дають змогу окремо керувати кожним пікселем, контролюючи його відтінок і яскравість — це забезпечує «ідеальний» чорний колір, просто шляхом відключення ділянок екрану. У телевізорах, смартфонах і планшетах OLED стає все популярнішим, але в ноутбуках і комп’ютерах у цілому технологія не прижилася.
Зліва IPS-екран, праворуч — OLED (на прикладі Lenovo ThinkPad X1 YOGA). Джерело фото: Notebook Spec.
У нас навіть є експериментальні моделі з OLED, але ми випускаємо їх дуже обережно та для обмеженої аудиторії.
Ми вже багато років думаємо над тим, щоб частіше використовувати OLED-матриці, особливо в ігрових ноутбуках. І не тільки для краси — OLED цілком реально зробити з часом реагування 1 мс, до того ж у нього ідеальні кути огляду та яскраві кольори. Але недостатня надійність і вище, ніж у IPS, енергоспоживання робить OLED поки що непридатним для масового використання.
Проєктуючи ноутбук, ми відштовхуємося від передбачуваного сценарію використання та передусім піклуємося про довговічність конструкції. Смартфонами ми користуємося весь час, але ніхто регулярно не тримає екран увімкненим декілька годин поспіль, телевізори теж не показують статичне зображення цілодобово. А ось ноутбуки створюються для того, щоб за ними працювали постійно, а елементи інтерфейсу програм і операційної системи, так вийшло, як правило, статичні. За таких умов з’являється ризик вигоряння, і для нас це критично — ми виробляємо пристрої, які мають служити три, п’ять, сім років, ми продаємо розширену гарантію.
Як тільки OLED зробить якийсь стрибок і відповідатиме нашим вимогам, ми з радістю будемо використовувати їх у своїх ноутбуках.
Сергій Балашов
Інші перспективні технології — mini-LED і micro-LED. Робочі прототипи екранів із використанням цих технологій з’явилися порівняно недавно, в реальних пристроях вони поки не застосовуються.
Порівняння розмірів звичайних LED і micro-LED
У Mini-LED реалізовано новий підхід до організації підсвічування IPS-матриці. Замість кількох десятків світлодіодів по краях екрану використовується шар із сотень маленьких світлодіодів, який розташовується за РК-матрицею. Такий підхід дає змогу домогтися більш рівномірного підсвічування та реалізувати відображення просунутого HDR — рівень яскравості індивідуальних діодів і їхніх груп можна налаштовувати незалежно, завдяки чому на контрастних зображеннях зникають переосвітлення, а в тінях можна розібрати більше деталей.
Micro-LED за задумом схожий на OLED, але замість органічних кристалів використовуються мікроскопічні світлодіоди, які й утворюють матрицю. Ця технологія перебуває на ранніх стадіях розвитку, але, якщо у її розробників все вийде, вона зможе скласти конкуренцію OLED за всіма параметрами і без таких недоліків, як вигоряння.
Щойно технології дадуть змогу використовувати mini-LED і micro-LED у ноутбуках без втрати автономності, ресурсу роботи екранів і без астрономічної вартості пристроїв, ми одразу ж почнемо це робити. Та досі нічого кращого за IPS матрицю саме для ноутбуків не придумали.
Сергій Балашов
Як зміниться продуктивність ігрових ноутбуків
Ігровий ноутбук об’єднує в собі портативність і можливості продуктивного комп’ютера, які потрібні не лише для ігор. Відеомонтаж, робота з 3D-графікою, розробка ігор, навіть стримінг — для більшості творчих завдань багатоядерний процесор і відеокарта будуть не зайвими.
Однак ще порівняно недавно навіть ігрові ноутбуки такі завдання не витягували — шестиядерні процесори для ноутбуків почали з’являтися тільки в 2018 році. Утім, весь цей час і десктопні рішення на місці не стояли, але з кожним поколінням мобільних чипів розрив поступово скорочується.
Прогрес є, і це дуже помітно. У нас з’явилися шестиядерні, восьмиядерні, навіть шістнадцятипоточні мобільні процесори. Раніше навіть на ігрових ноутбуках було складно стримити, створювати будь-який контент або займатися професійними обчисленнями, тепер це набагато простіше.
Розширюється спектр можливостей портативних комп’ютерів, вони стають більш універсальними. Виходить, що навіть дорогий ноутбук все одно дає змогу заощадити і місце у квартирі, і кошти — для багатьох людей зникає необхідність купувати окремий стаціонарний комп’ютер.
Сергій Балашов
Разом із цим, для ігор більшість користувачів обирає не найпродуктивніші моделі з можливих.
У передноворічний сезон 2019 року 70% проданих ігрових ноутбуків були обладнані Intel Core i5 і AMD Ryzen 5, а на Core i7 і Ryzen 7 припало 30%. На ігрові ноутбуки з процесорами Ryzen зараз, до речі, припадає 30% нашого ринку.
Ця ситуація показує, що процесор не такий важливий для сучасних ігор, як для професійних і творчих завдань.
Щодо відеокарт, то ноутбуки із GeForce GTX 1660Ti і вище обирають лише 20% покупців. Люди беруть те, чого буде достатньо для ігор, у які вони збираються грати.
Багатьом ігровий комп’ютер потрібен заради не надто вимогливих до ресурсів онлайн-ігор. У доступних моделей ігрових ноутбуків продуктивність приблизно на тому самому рівні, що й у нового комп’ютера з монітором і повним комплектом периферії, але ноутбук більш універсальний.
Сергій Балашов
Відеокарти в ноутбуках зазвичай припаяні безпосередньо до материнської плати. У майбутньому це не зміниться, адже змінні модулі займають більше місця та знижують загальну надійність конструкції
Десктопна та ноутбучна графіка все ще різниться, але не так сильно, як декілька років тому (за часів GTX 960М відставання було практично дворазовим). Версії, наприклад, GTX 1660 Ti для ноутбуків і десктопів ідентичні за кількістю CUDA-ядер, обсягом і швидкістю оперативної пам’яті, різниця лише в більш низьких частотах і скороченому теплопакеті. У ноутбуках використовуються два типи чипів NVIDIA: Max-P (80 Вт) для ноутбуків із потужним (але великогабаритним) охолодженням і Max-Q (60 Вт), тепловиділення яких оптимізоване для найтонших пристроїв.
Теплопакет безпосередньо не впливає на продуктивність. Реальна різниця у середньому fps між референсною десктопною відеокартою і Max-P-варіантом коливається від 0 до 20% (у середньому 10–15%) залежно від гри, а різниця в теплопакеті в них понад 31%.
Для виготовлення Max-Q, Max-P і десктопних відеокарт використовують однакові кристали з ідентичним набором CUDA-ядер і архітектурою, але різної якості. Навіть в одній партії кожен кристал кремнію унікальний, і на фінальних етапах виробництва вони проходять тестування та ретельний відбір. Деякі здатні утримувати більш високі частоти за меншої напруги — вони використовуються для ноутбуків, тоді як більш «гарячі» екземпляри відправляють у десктопні відеокарти, в яких не буде проблем із розсіюванням зайвого тепла.
Тести в ролику дають уявлення про те, як різні ігри йдуть на відеокартах із однаковими чипами, але різними частотами та теплопакетами. Однак порівняння не зовсім чесне — використана десктопна відеокарта постачається із заводським розгоном і додає близько 5% продуктивності. Відео англійською мовою.
Головним «ворогом» ноутбучних компонентів було і залишається перегрівання — в обмеженому просторі неможливо охолоджувати компоненти так само добре, як у корпусі робочого столу. Тому доводиться знижувати частоти.
Intel, NVIDIA і AMD борються з температурами, постійно вдосконалюючи процес виробництва кристалів і покращуючи енергоефективність своїх продуктів, але цього недостатньо. Тому саме над поліпшенням систем охолодження виробники ноутбуків працюють найактивніше.
Створюючи нові моделі, ми постійно обговорюємо графенові термоінтерфейси, випарні камери, поліпшені сплави для радіаторів і багато іншого, але все впирається в те, наскільки доцільним є застосування цих технологій. Якщо продуктивність зросте на 3%, але вартість — на 15%, такий пристрій ніхто не купить.
Ми всі вітаємо зростання продуктивності за зниження ціни. Людей, готових віддати будь-які гроші за продуктивне рішення, не так вже й багато. Тому ми не будемо робити найпотужніший у світі ноутбук. Успіх нашого бренду в тому, щоб зробити пристрій, який підійде і буде зручний якомога більшій кількості людей.
До того ж, ми поки не вичерпали можливості існуючих технологій. У ноутбуках Legion для відводу тепла ми найчастіше використовуємо три теплотрубки та досягаємо тих самих результатів, як деякі — на семи. Справа в тім, що теплові трубки всі різні, вони різняться діаметром і внутрішнім наповненням.
Теплотрубки бувають всередині гладкі зі спеченим мідним порошком, із сіткою або з борозенками. Ми використовуємо комбінацію борозенок і порошку, що підвищує їхню теплопровідність приблизно на 30%. Вони значно дорожчі, але їх потрібно менше, тож ноутбук буде більш компактним.
Та відвести тепло від чипа — цього ще замало, необхідно щоб радіатор впорався з розсіюванням — для цього ми ставимо чотири штуки, що дає змогу значно збільшити площу розсіювання і поліпшити охолодження. Ми намагаємося ще й домогтися акустичного комфорту — це один із тих параметрів, який ми ретельно тестуємо під час розробки ноутбука.
У нових моделях ми придумали ще дещо, стежте за анонсами.
Сергій Балашов
Чи з’явиться в ноутбуках розширений апгрейд
Можливість апгрейду — камінь спотикання у дискусії між власниками ПК і ноутбуків. Але значних змін на цьому фронті не відбувалося вже давно.
Періодично у дорогих флагманських ноутбуках-концептах з’являються то пропрієтарні змінні модулі з відеокартами, то навіть звичайні десктопні сокети для процесорів, та це скоріше «гра м’язами» — навіть у просто топовому сегменті такі рішення не проходять, не кажучи вже про масові моделі початкового та середнього рівнів.
У сучасних ігрових ноутбуках зазвичай можна безперешкодно замінити SSD- і HDD-накопичувачі та додати або поміняти оперативну пам’ять — на цьому можливості апгрейду закінчуються*. І сподіватися на те, що ситуація зміниться, не варто.
*Можливість заміни компонентів для свого ноутбука радимо перевіряти на сайті технічної підтримки.
Усі виробники мають власне конструкторське бюро, яке вивчає попит, розробляє дизайн, оцінює доцільність використання нових технологій і створює такий пристрій, на який після продажу можна буде дати гарантію рік, два або п’ять.
Ноутбук — це споживчий пристрій, який створюється для вирішення певних завдань. І він має стабільно виконувати ці завдання протягом усього терміну експлуатації. Що трапиться з рознімом зарядки через п’ять років? А з термоінтерфейсом? А з матеріалом кришки?
Тому ми перестали робити лючки, через які можна змінювати пам’ять і накопичувачі. Ноутбук апгрейдять у кращому випадку один-два рази за весь термін використання, а ось міцність його корпусу піддається випробуванню щодня. Тому ми вважаємо, що важливіше зробити більш міцний, більш жорсткий і більш тонкий суцільний корпус.
Сергій Балашов
Залишається потішитись, що хоча б оперативна пам’ять у більшості ігрових ноутбуків поки що знімна. Але з часом і це може змінитися — власне слоти для планок SO-DIMM вертикально займають більше місця, ніж модулі, розпаяні прямо на материнській платі, і це накладає додаткові обмеження на товщину ноутбука.
До того ж, звичайна пам’ять DDR4 споживає досить багато енергії і створює невеликий, але виразно зайвий нагрів під кришкою ноутбука. Тому вже зараз виробники портативних пристроїв уважно стежать за розвитком технології LPDDR4 (пам’ять зі зниженим енергоспоживанням). Такий варіант, наприклад, у пристроях із LPDDR3, практично завжди постачається розпаяним на материнській платі, але він менше нагрівається і не створює складнощів у компактних системах.
Щодо пам’яті DDR5, появу якої пророкують вже найближчими роками, для ноутбуків вона не настільки цікава.
Тут виникає питання доцільності — чи дасть приріст у швидкості пам’яті очікувану перевагу в обчисленнях? У яких конкретно завданнях? На цьому етапі не настільки, наскільки очікують користувачі. Поки про DDR5 у ноутбуках нічого не чути, оскільки в системі є вужчі місця, ніж оперативна пам’ять — умовно кажучи, в ноутбуках важливіша автономність, ніж постійна пікова продуктивність, тому LPDDR4 важливіша за DDR5.
Сергій Балашов
Чи будуть ігрові ноутбуки працювати довше
Автономність ноутбука — його головна перевага перед десктопом.
Ігровий ноутбук не може працювати на піку своєї продуктивності більше пари годин, якою би не була його батарея. Але це не привід використовувати в ньому маленький акумулятор. Це питання універсальності — що ще можна робити на ноутбуці з хорошою автономністю.
Ми намагаємося бути максимально відкритими та чесними з користувачами, тому для замірів автономності використовуємо завжди одну методику. Ми виставляємо яскравість екрану 150 ніт (це може бути і 20%, і 50% яскравості), під’єднуємо навушники, вмикаємо Wi-Fi, відкриваємо відео в інтернеті. Це досить реалістичний і показовий сценарій, який також приблизно схожий на офісну роботу з документами та поштою.
Сергій Балашов
Нові типи батарей розробляють дуже повільно. Зі свіжих відкриттів до масового виробництва дійшли тільки акумулятори з графеновим шаром, які менше нагріваються під час зарядки і здатні швидше відновлювати запас енергії.
Такий вигляд має Lenovo Legion Y740 зсередини. Батарея займає не так вже й багато місця. Відео англійською мовою
Прогресивна, але віддалена в часі технологія — автономні джерела живлення без рідкого електроліту. Твердотільні літій-металеві акумулятори здатні запасати більше енергії, ніж звичайні літій-іонні вдвічі більшого об’єму. Але до реалізації чогось подібного у портативній електроніці поки дуже далеко, адже розробники сконцентровані на електричних автомобілях.
На розвиток і поліпшення автономності ігрових ноутбуків чекати однозначно варто. Як і з екранами, і з системами охолодження, ми очікуємо моменту, коли нові технології стануть достатньо ефективними і досить доступними, щоб ми могли їх застосувати. Але поки що розвиток батарей має еволюційний характер.
Розробки з графеном дають змогу швидше заряджати акумулятори, але не збільшують їх об’єм. Також ми стежимо за натрій-іонними батареями, але наразі це розробки швидше для автомобілів і будинків, а не для портативної техніки.
Тому зараз якісь інновації у джерелах енергії нам не світять, отже залишається тільки оптимізувати споживання. А поки Lenovo йде дуже простим шляхом — ми збільшуємо ємність власне акумуляторів. Якщо три роки тому в ноутбуках було звично бачити батареї на 20–24 Вт*год., то тепер ми не використовуємо акумулятори менше 30 Вт*год. навіть у пристроях початкового рівня.
Це при тому, що енергоефективність процесорів і відеокарт з того часу значно збільшилася. Скажімо, три роки тому ноутбук початкового рівня працював 2,5 години, а тепер свіжа модель у тій же ціновій категорії буде працювати вже п’ять годин.
Сергій Балашов
Чи з’являться ігрові ноутбуки без відеокарт
Нові технології можуть дати змогу ігровим ноутбукам стати більш тонкими, автономними та легшими. Для цього лише потрібно відмовитися від дискретної відеокарти, яка витрачає величезну кількість енергії, потребує масивної системи охолодження та просто займає досить багато місця на платі.
Способів зробити ігровий ноутбук без відеокарти два — виконувати всі необхідні обчислення на сервері або просто винести графічний адаптер за межі пристрою.
Із хмарними сервісами все просто — був би швидкий інтернет, екран і клавіатура або геймпад, а для решти залізо взагалі практично не має жодного значення. Тому «ігровим» ноутбуком для GeForce Now, Google Stadia або Microsoft Project XCloud може стати взагалі будь-який пристрій.
Проблема лише в доступності. Різні сервіси підтримують різний набір ігор, оплачувати доступ до кожного необхідно окремо, а деякі ігри за передплатою недоступні зовсім. Особливо після того, як більшість видавців вилучили свої проєкти з бібліотеки GeForce Now.
Та й працювати стримінг буде не скрізь — там, де ігровому ноутбуку досить розетки, хмарний сервіс зажадає стабільний Wi-Fi на 5 ГГц із відповідним тарифом, а краще широкосмугову дротову мережу. Цю проблему можуть вирішити мережі 5G, але за межами пари азійських країн і США, покриття мобільного зв’язку нового покоління просувається надзвичайно повільно.
Хмарні сервіси — не конкуренти ноутбуків і ПК, вони змагаються насамперед із консолями. Майбутнє у цих сервісів є, як і власна ніша, але вони мало перетинаються з ігровими ноутбуками. Будь-ігровий комп’ютер дає повний доступ до гри всюди, де є доступ до власне пристрою.
Свої переваги у хмарного стримінгу теж є, хоча б у теорії. Передусім, він може убезпечити гру від читера, оскільки коли все на серверах, зробити щось із грою складніше, а перевірити файли на стороннє втручання — простіше. По-друге, гра через сервер зрівняє затримки між гравцями, і розробники зможуть писати неткод зовсім інакше.
«Ігрові» ноутбуки для стримінгу ми не збираємося робити, проте на CES у січні 2020 року анонсували YOGA 5G. Це ноутбук-трансформер на Windows 10 із процесором від Qualcomm. Він здатний працювати від 18 до 22 годин на одному заряді й обладнаний слотом для 5G-сімкарт. Для ігрових ноутбуків, ми вважаємо, вистачить порту Ethernet і підтримки Wi-Fi 6.
Сергій Балашов
Зовнішні док-станції з десктопними відеокартами існують вже кілька років, але не набули широкого розповсюдження. Хоча ідея хороша — використовувати легкий і автономний ноутбук в офісі, на зустрічі та під час перегляду серіалу в ліжку перед сном, але мати можливість сісти за стіл і грати в новинки на високих і ультраналаштуваннях.
На робочому місці можна буде облаштувати повноцінний «десктопний досвід» із зовнішньою механічною клавіатурою, мишею, великим монітором і стереосистемою. Єдина відмінність — для цієї системи не потрібно купувати ще один процесор, набір оперативної пам’яті, материнську плату, блок живлення та операційну систему.
Ми вже випустили ігровий ноутбук без відеокарти. Legion Y740S обладнаний продуктивним процесором із теплопакетом 45 Вт і випарною камерою, але відеокарта до нього підключається зовнішня, за Thunderbolt 3.
До доку він підключається одним дротом — по ньому йде зарядка, підключається відеокарта, додатковий накопичувач і USB-порти док-станції. Блок живлення в ній спеціально розрахований так, щоб вистачало і на графіку, і на ноутбук.
Сергій Балашов
Lenovo Legion Y740S важить 1,7 кг і обладнаний IPS-екраном 15,6 дюйма та процесором Intel Core i9-9880H (у максимальній конфігурації).
Єдиний компроміс — Thunderbolt 3 задіює лише чотири лінії PCIe, а в десктопі відеокарта підключається через вісім або шістнадцять ліній. Це призводить до того, що потужні відеокарти задіють не весь свій потенціал. З іншого боку, продуктивність розігнаної десктопної відеокарти з повним теплопакетом вища, ніж у ноутбучної — навіть із «пляшковим горлечком» потужності вистачить для комфортної гри.
Що буде надалі
Ноутбуки традиційно сприймаються як «маленькі ПК», але з часом шляхи цих платформ розходяться все сильніше. Можливо, дуже скоро формат ноутбуків еволюціонує в унікальну нову платформу.
Виконавчий директор NVIDIA Дженсен Хуанг вважає ігрові ноутбуки окремою від ПК платформою, яка може скласти гідну конкуренцію ігровим консолям.
Презентація мобільних відеокарт у дизайні Max-Q в 2017 році: «Це ноутбук на 60% швидший, ніж PlayStation 4 Pro. І до комплекту одразу входить телевізор!» Відео англійською мовою
Під час фінансового звіту перед інвесторами в лютому 2020 року він зазначив, що «цей ринок впевнено зростає вже вісім кварталів поспіль», і власників ігрових ноутбуків не менше, ніж консолей Sony або Microsoft.
Є десктопи, є ноутбуки, є ігрові ноутбуки — кожен пристрій має власне призначення. Ми дуже сильно розмежовуємо підходи до проектування різних форматів комп’ютерів.
Сергій Балашов
Одним із найбільш «перспективних» напрямів розвитку портативних комп’ютерів сьогодні вважається перехід на ARM-процесори (як ті, які використовують у смартфонах і планшетах). Microsoft додала підтримку пристроїв із ARM-архітектурою ще в 2018 році, але досі вийшло не багато подібних пристроїв.
Головна перевага таких пристроїв — автономність. Поки для класичних ноутбуків навіть вісім годин автономності для «офісних» завдань вважається солідним досягненням, компактні пристрої на ARM здатні «прожити» понад 20 годин. І їм навіть не знадобиться активне охолодження.
Справа в тім, що ARM-чипи розраховані на мобільне використання, тож енергоефективність є одним із пріоритетних завдань у розробці. А ось «традиційні» виробники зокрема Intel і AMD концентруються на розробці потужних процесорів для серверів і суперкомп’ютерів, а вже потім шукають способи адаптувати гарячі та «ненажерливі» архітектури для споживчих пристроїв.
Недоліків у ARM-процесорів у ноутбуках, втім, теж не бракує. По-перше, вони менш продуктивні — їх цілком вистачає на роботу з браузером, документами, таблицями, кодом або перегляд фільмів, але про ігри або професійні завдання на кшталт 3D-моделювання годі й мріяти. А по-друге, більшість програм для Windows 10 (пакет Adobe, наприклад) не оптимізовані для цього «заліза» та просто не працюють.
Поки це більше експериментальний вектор. Але наша філософія полягає в тому, що якщо ми випускаємо пристрій, він має перевершувати попередню аналогічну модель. Створюючи YOGA 5G на чипі від Qualcomm, ми були впевнені в тому, що цей ноутбук кращий за пристрої на аналогах у певній ніші — мобільний комп’ютер для бізнес-професіоналів.
Це пристрій для людей, яким важлива максимальна автономність, але працювати їм потрібно з поштою, текстом, таблицями та постійно бути на зв’язку. Його можна взяти із собою у відрядження на два дні та залишити зарядку вдома.
Але це нішевий ноутбук не для широкого кола людей, наприклад, він не підходить для створення контенту. Але для певної групи користувачів, які вирішують конкретні завдання він стане значним ривком уперед порівняно з тим, що можна було купити минулого року.
Сергій Балашов
На виставці інноваційних технологій CES у січні 2020 року однією з найбільш обговорюваних тем стали ноутбуки із гнучкими екранами та двома дисплеями.
Lenovo YOGA Book C930 вийшов у 2019 році. Замість клавіатури — матовий сенсорний екран.
Спеціально для них Microsoft розробляє операційну систему Windows 10X. Одним із механізмів нового формату, які вже з’явилися на ринку, став розкладний Lenovo ThinkPad X1 Fold.
Для серйозного геймінгу такий форм-фактор не підходить. Єдине, що можна побачити в перспективі дуже віддаленого майбутнього, це можливість робити ноутбуки з екранами більшими, ніж розмір пристрою в закритому вигляді. Але тут навіть анонсів поки можна не чекати.
Сергій Балашов
А так Lenovo уявляла собі «ноутбук майбутнього» у 2017 році.
На думку Lenovo, елементи керування в ноутбуках, ймовірно, не зміняться в найближчому майбутньому.
Хоча цікаві розробки існують, наприклад, у 2019 році з’явилися перші механічні клавіатури з аналоговими перемикачами. Клавіша здатна сприймати декілька ступенів сили натискання, що робить керування ближчим до аналогових стіків на геймпаді — персонажу не обов’язково весь час бігти вперед на максимальній швидкості, а в перегонах педаль газу не буде завжди вдавлюватися в підлогу.
Коли ми створюємо клавіатури для ноутбуків, ми тестуємо силу натискання, параметри відскоку клавіш, криву зусилля та інші параметри, тож у плані розвитку клавіатур стежте за анонсами.
Але передусім елементи керування мають бути функціональні, зручні та затребувані. Наприклад, чи потрібен ноутбуку сенсорний екран? На смартфонах він необхідний, а на моноблоках технологія не «злетіла». Людям не зручно махати руками перед екраном. Щодо ноутбуків думки розділилися.
Поки комп’ютери не перейдуть на прямі нейроінтерфейси, нічого зручнішого за те, що маємо зараз, придумано вже не буде. Тож поки ми йдемо шляхом удосконалення наявних технологій.
Сергій Балашов
Ноутбуки Lenovo Legion — портативні ігрові пристрої вагою до 2,8 кг із сучасним обладнанням. Процесори Intel® Core™ 9-го покоління і відеокарти GeForce RTX™ забезпечують стабільно високу частоту кадрів навіть у вимогливих до ресурсів іграх.
Набір і розташування портів оптимізовані для використання ноутбуків Legion із зовнішніми моніторами та периферією, а лаконічному дизайну можна додати індивідуальності завдяки налаштуванню RGB-підсвічування.
Джерело: dtf.ru