1

Інклюзія на ринку праці

Як людям з інвалідністю стати затребуваними працівниками

Етно- та соціокультурне розмаїття й інклюзивність стали критеріями якості роботи чи не в кожній корпоративній сфері. Та поки деякі організації активно створюють різноманітне й інклюзивне робоче середовище, одна група часто залишається в затінку — люди з інвалідністю.

На початку 2020 року відбувся захід Клубу Черчілля*, де обговорювали причини цієї ситуації та давали практичні рекомендації щодо боротьби з наявним станом речей. Серед запрошених експертів була Хабен Гірма (Haben Girma), юристка із захисту прав людей із інвалідністю, авторка книг, перша сліпоглуха випускниця юридичного факультету Гарвардського університету та радниця з питань доступності та відкритості компанії Lenovo. У заході також брали участь модераторка Меліса Енгельстад (Melissa Engelstad) — регіональна лідерка з питань інклюзивності та розмаїття Accenture West, Кросбі Кромвель (Crosby Cromwell) — співзасновниця фірми соціального впливу Flexability, а також Пол Волш (Paul Walsh) — директор із цифрових технологій Lenovo.

Довідка Lenovo. *Клуб Черчілля (англ. Churchill Club) — найбільший незалежний форум лідерів у Кремнієвій долині, на заходах якого обговорюють актуальні питання зі світу бізнесу та технологій.

Churchill-Club-Haben-Girma

Фото: Меліса Енгельстад, Кросбі Кромвель, Хабен Гірма та Пол Волш (зліва направо)

Хабен Гірма розповіла, що понад 1 млрд людей у всьому світі мають певну форму інвалідності. Але, незважаючи на чисельність спільноти таких людей, вони вкрай слабо представлені у сфері працевлаштування. Меліса Енгельстад навела кілька важливих статистичних даних із недавнього дослідження Accenture: у США налічують понад 15 млн людей працездатного віку, які мають інвалідність, але переважна більшість із них — понад 10 млн — не працевлаштовані. Це безліч навичок і талантів, які ігнорують у бізнесі.

Перша перешкода: прийом на роботу

За словами Хабен, найбільшою перепоною для найму людей з інвалідністю є негласне, та все ж часте упередження, що такі люди менш компетентні.

На думку Кросбі, проблема, зокрема, полягає в HR-менеджерах. «Вони — лінія фронту, — пояснює експертка. — Більшість із них, скоріш за все, не усвідомлюють упередженості, яку вони привносять у процес».

Важливо навчати менеджерів із найму, щоб вони зрозуміли, що таке інвалідність, і позбулися страху перед нею, навчилися відкрито говорити про адаптацію таких людей.

Друга перешкода: доступність і незалежність

Крім процедури найму на роботу, труднощі є й на робочому місці. Досвід Хабен це підтверджує. За її словами, деякі з таких труднощів — непередбачувані наслідки застосування технологій.

Вона навела такий приклад: «Більшу частину свого життя я користувалася ліфтами. Ти заходиш, читаєш напис шрифтом Брайля, натискаєш на кнопку і виходиш на своєму поверсі. Кілька років тому я зіткнулася з ліфтом, у якому були лише сенсорні екрани. Він був недоступний для мене». Не враховуючи спільноту людей з інвалідністю в обговореннях «зручностей користувача», інженери залишили їх позаду і створили ще одну перешкоду в їхньому повсякденному житті. Хабен підсумувала: «Технології відняли у мене можливість робити те, що раніше я могла робити самостійно».

Ми всі розуміємо, що є велика кількість суперечностей під час проєктування систем. Але хто з нас визначає подібні проблеми, враховуючи досвід людини з інвалідністю? Для багатьох сенсорні екрани в ліфтах — корисний і ефективний інструмент. Однак, впровадивши ці технології, ми, самі того не усвідомлюючи, щойно завадили такій людині, як Хабен, вийти зі свого готельного номера, не звернувшись по допомогу.

Cloud-Hands

Кожен із нас має думати про людей з інвалідністю від самого початку, коли розробляються нові системи і технології, а не після цього. У міру того, як ми впроваджуємо все більше технологій в наших офісах, ми маємо шукати відповідь на запитання: чи доступні вони для всіх?

Третя перешкода: залученість

Створення по-справжньому інклюзивного робочого простору, де всі працівники відчувають себе комфортно, безпечно й натхненно, може стати найскладнішим завданням. Корпоративна культура має починатися зверху. Вона лежить в основі компанії та підштовхує її до нових тенденцій, які зрештою стають невід’ємною складовою роботи її працівників.

Хабен зазначила, що якби ми створили культуру, в якій доступність і залученість є частиною ДНК організації, ми мали би більш інклюзивні технології та сервіси. Як результат — більше можливостей працевлаштування для талановитих людей, які могли б зробити свій внесок у загальну справу. По суті, це дало би змогу «зменшити нерівність, яка все ще існує для людей із інвалідністю — навіть через 30 років після прийняття Закону про американців із інвалідністю».

Руйнуючи бар’єри

Саме великі міжнародні холдинги мають стати каталізатором реальних змін у питанні зайнятості людей з інвалідністю.

Перший крок — поговорити з людьми, які потребують допомоги у працевлаштуванні. Жодна компанія не зможе адаптувати свої ресурси, доки не дізнається потреби цих людей. Має відбуватися безперервний обмін інформацією, в якому зможуть взяти участь представники всіх сторін. Можна організовувати обговорення зі співробітниками, клієнтами або запрошеними експертами, які поділяться різними думками, і кинути виклик звичному мисленню.

Потім необхідно зробити інклюзивність невід’ємною частиною культури організації. Починаючи з цінностей і бізнес-цілей компанії і завершуючи прийомом працівників на роботу — в усіх аспектах діяльності організації потреби і бажання спільноти людей з інвалідністю мають враховуватися передусім. Слід також підтримати таких, вже найманих працівників, за допомогою спеціальних програм. Це можуть бути консультативні групи для співробітників і обов'язкові курси навчання толерантності для сприяння інклюзії. Маленькі кроки зумовлюють великі зміни в процесі прийняття інклюзії, що дає змогу просунутися від «враховуються в останню чергу» до «є частиною кожного процесу».

Крім того, можна долучитися до організацій, мереж або об’єднань, які відстоюють цю ідею. Прикладом слугує  угода The Valuable 500*, яку в січні 2020 року підписав голова правління і генеральний директор Lenovo Ян Юаньцин (Yang Yuanqing). Підтримуючи цей глобальний рух, він вніс питання інвалідності до порядку денного бізнес-лідерів Lenovo.

Довідка Lenovo. *The Valuable 500 — глобальний рух, мета якого полягає в тому, щоб 500 впливових бізнес-лідерів зібралися й ініціювали системні зміни в працевлаштуванні людей з інвалідністю.

Mobilizing_workworce

І нарешті, кожній свідомій компанії необхідно мати консультанта чи співробітника-експерта, який допоможе впроваджувати найліпші інклюзивні технології та процеси. У Lenovo консультанткою з питань різноманіття та відкритості є Хабен Гірма. Вона допомагає керівництву думати про все, що робить компанія, з нової точки зору. Ставши на шлях «інтелектуальної трансформації», Lenovo з кожним днем стає все більш клієнтоорієнтованою компанією. Хабен піклується про те, щоб люди з інвалідністю були представлені на кожному етапі цього процесу.

І річ не лише в тому, що в Lenovo хочуть «вчинити правильно». Компанії потрібні ці таланти. Вона хоче бути на крок попереду своїх конкурентів, і це один із способів, яким вона досягає мети.

Під час дискусії Кросбі описала це найкраще: «Наймай і розширюй права та можливості». Lenovo бере активну участь у здійсненні цього гасла. Наймаючи на роботу людей з інвалідністю, компанія розширює коло працівників, які приходять із різними ідеями, унікальним способом життя і різноманітними поглядами на світ. Саме тут починаються справжні інновації.

Поділіться з друзями

Також за темою

Рубрики

Розділи