1

Перша віртуальна виставка сучасної скульптури. Не іграми єдиними

Скульптуру багато хто сприймає лише як фізичний прояв образотворчого мистецтва, твори якого мають об’ємну форму та виготовляються з твердих або пластичних матеріалів. А чи можна подарувати скульпторам можливість творити у віртуальному світі, де немає обмежень і не потрібні жодні дозволи на встановлення скульптур? При цьому глядач бачитиме скульптури як справжні, оскільки віртуальні об’єкти на вигляд максимально реалістичні. Вони підпорядковуються всім законам фізики: гравітація, відображення, зіткнення із предметами тощо.

Новаторська для України виставка віртуальних скульптур «Умовний спосіб» відкрилася 11 травня 2018 року в галереї «Митець», а пізніше демонструвалася в рамках проекту Kyiv Art Week 23–26 травня. В експозиції представлено роботи восьми відомих українських художників, які вперше працювали з технологією віртуальної реальності (VR). Відвідувачі могли побачити найрізноманітніші скульптури: гігантських розмірів, футуристичні та навіть такі, що реагують на глядача. Технічною реалізацією задуму займалася київська VR/AR-студія Indium Lab. Цей проект — яскравий приклад поєднання сучасного мистецтва та новітніх технологій в Україні.

Indium Lab створює VR- і AR-проекти для корпоративних клієнтів у сфері маркетингу, освіти та розваг, але досвід такої масштабної мистецької перспективи для компанії був першим. Про роботу над проектом від моменту виникнення ідеї й до створення експозиції розповідають куратор «Умовного способу» Катерина Рай, креативний директор Indium Lab Ярослав Каплан і керівник її R&D-підрозділу Руслан Капустін.

У січні 2018 року відбулася перша зустріч Катерини Рай і групи талановитих українських скульпторів. На ній було вирішено створити проект ідеальної експозиції, нехай поки лише у віртуальній реальності. Так народився «Умовний спосіб», у якому погодилися взяти участь вісім відомих скульпторів: Іван Підгайний, Катерина Бучацька, Назар Білик, Олексій Золотарьов, Аліса Забой, Олександр Дяченко, Петро Гронський і Данило Шуміхін.

Катерина Рай: «Віртуальний світ дає можливість уникнути незручностей і обмежень звичної реальності. У цьому проекті ми хочемо розкрити питання інституційного розвитку української культури. Художники пропонують поринути у світ віртуальної реальності як спосіб оцінити свої справжні можливості в безмежному світі поки віртуальних бажань».

Із моменту цієї зустрічі й почалася реалізація такого масштабного проекту. Крім того, потрібно було подбати, щоб якомога більше людей змогли відвідати віртуальну галерею, коли вона буде створена. Завдяки шолому віртуальної реальності Lenovo Explorer від інноваційного партнера Lenovo відвідувачі змогли поринути у віртуальний світ мистецтва. Серед переваг — відсутність датчиків, портативність пристрою та висока якість деталізації, що дає можливість насолодитися мистецтвом повною мірою.

Кожна скульптура — це втілення фантазії художника, і більшість із них не існує фізично. Деякі ескізи спочатку було відскановано в 3D із застосуванням фотограмметрії та сканування поверхні. Студія Indium Lab подбала про те, щоб якнайкраще передати фізико-реалістичні властивості матеріалів. Після цього арт-об’єкти було допрацьовано спеціально для VR. Деякі скульптури створено виключно віртуально під пильним наглядом автора роботи, щоб форма, текстура й світло повністю відповідали задумам митця.

У процесі створення скульптур у віртуальній реальності кожен художник брав участь як повноправний член команди. 3D-моделінг і текстурування дали змогу відтворити саме ту форму, яку «бачив» митець. Одна зі скульптур — «Природний супутник» Катерини Бучацької — мала бути завжди поверненою до глядача спиною, що у звичайному житті реалізувати практично неможливо. Зате у VR це побажання скульптора було втілено.

Коли всі скульптури окремо були готові, настав час «помістити» їх у простір віртуальної галереї. Це кропіткий етап, де потрібно не лише передбачити взаємодію із глядачем, а й дотриматися реалістичності освітлення, щоб ніщо не відволікало від споглядання арт-об’єкту. Фахівці лабораторії Indium Lab «запікали світло» на кожній скульптурі та підготували повну експозицію в умовній галереї.

Створення об’єктів у віртуальній реальності — це ресурсомісткий і багатоетапний процес. Рендеринг, текстурування, візуалізація вимагають обчислювальної потужності й сучасного продуктивного обладнання, яке легко підібрати в портфелі рішень від Lenovo.

До тестування залучили не тільки фахівців лабораторії, а й самих художників. Для скульпторів подібний досвід був новим, але проект показав перспективи розвитку мистецтва сповна.

На відкритті виставки «Умовний спосіб» у галереї «Митець» побували понад 200 людей: скульпторів, художників, арт-критиків, журналістів і зацікавлених глядачів. За вісім днів показ відвідали понад півтори тисячі гостей і жителів Києва. Віртуальна експозиція сучасної скульптури викликала інтерес серед мистецтвознавців і була запрошена до участі в проекті Kyiv Art Week 23–26 травня, де з нею ознайомилися ще близько тисячі гостей.

Поринути у віртуальний світ і побачити арт-об’єкти, які існують тільки у віртуальній реальності, відвідувачі виставки могли за допомогою інноваційних продуктів Lenovo: VR-шоломів Lenovo Explorer та ігрових ноутбуків Legion Y520.

«Наше завдання показати, що VR — це не тільки ігрова індустрія. Це рішення для бізнесу, освіти, мистецтва не майбутнього, а уже нинішнього. Ми зі скульпторами знайшли один одного, а компанія Lenovo погодилася взяти участь у нашому проекті, надавши ігрові ноутбуки і VR-шоломи», — сказав Ярослав Каплан.

Віталій Годзула, керівник підрозділу планшетів і VR-продуктів компанії Lenovo в Україні: «Стрімкий розвиток технології віртуальної реальності вже зараз відкриває перед виробниками контенту нові способи взаємодії з аудиторією і нові перспективи. Тепер її можливості не обмежуються ігровою індустрією, і ми раді, що Україна тримає крок у цьому напрямі з рештою світу. VR проникає практично в усі сфери нашого життя, і цей процес все більш очевидний. Шолом віртуальної реальності Lenovo Explorer презентовано в Україні торік, а вже нині він допомагає реалізувати арт-проекти українських скульпторів. Що буде далі? Освітні програми, засновані на віртуальній реальності? Спеціальні програми для архітекторів і дизайнерів, конструкторів і лікарів? Однозначно так, і чекати впровадження таких проектів доведеться недовго. Які ще перспективи застосування пристроїв VR? Час покаже, і, судячи зі швидкості розвитку VR-технологій, вже дуже скоро ми станемо не тільки свідками, а й користувачами багатьох девайсів зі сфери віртуальної реальності».

Технологія віртуальної реальності відкрила новий пласт можливостей у сфері мистецтва. Статичні предмети тепер здатні оживати, щоб давати глядачеві абсолютно новий досвід. Картину, статую або арт-об’єкт можна переосмислити у вигляді інтерактивного перформансу. Коли натхнення художників поєднується з досвідом розробників й інноваційними технологіями Lenovo, народжується сучасне мистецтво, яке не залишає байдужих.

Поділіться з друзями

Також за темою

Рубрики

Розділи