Для компанії Lenovo важливо давати користь усім, хто користується нашими продуктами. Ми завжди раді поспілкуватися з людьми, які розділяють наші цінності, і сьогодні ставимо запитання «найкориснішому маркетологу України», засновнику digital-агентства UAMASTER Євгену Шевченку.
Ми обговорили з Євгеном, із чого складається успішне маркетингове агентство, як утриматися на хвилі в режимі постійних змін і що робити, аби стати найкориснішим в очах колег і клієнтів.
Євгене, на вашій сторінці у Facebook стоїть амбітний підпис: «Найкорисніший інтернет-маркетолог України». Чому «найкорисніший»? Що ви робите в інтернет-маркетингу такого, чого не роблять ваші колеги?
Це була оцінка співтовариства. У 2009 році журнал MMR згідно з опитуваннями представників інтернет-рекламного ринку склав рейтинг «10 людей УАнету, корисних для маркетолога». Я тоді посів перше місце. А оскільки подібних опитувань вони більше не проводили, я залишив це звання за собою.
Ми займаємося інтернет-маркетингом із 2004 року. І з моменту заснування UAMASTER проводимо різні ініціативи з розвитку ринку: займаємося навчанням, беремо участь у галузевих об’єднаннях і організаціях. Дев’ять років ми проводили конференцію «Інтернет-маркетинг в Україні», і вона була на той момент ринкоутворюючою. Зараз ми є співорганізаторами iForum — це найбільша конференція у Східній Європі. Вона проходить у Києві, й цьогоріч зібрала понад 12 тисяч слухачів. Я думаю, що всі ці ініціативи й посприяли званню «найкориснішого маркетолога».
В одному з інтерв’ю ви зазначили, що в бізнесі дотримуєтеся правила: «Якщо маєш унікальне знання — не поспішай ним ділитися».
При цьому ви заснували School of Digital Advertising UAMASTER, проводите Digital-вівторки, профільні конференції, тобто активно ділитеся своїм унікальним знанням і поширюєте його на ринок. Як це співвідноситься з вашим правилом?
Тут немає жодного протиріччя. По-перше, ми ділимося тією інформацією, яка підтверджена хоча б на кількох кейсах. По-друге, треба розуміти, що твої унікальні знання не завжди будуть унікальними. Про те, що сьогодні знаєш і використовуєш лише ти, рано чи пізно дізнаються ще 10, 100, 1000 людей. Якщо в тебе з’явилося унікальне рішення, й ти використав його кілька разів — уже добре. Потім його помітять конкуренти або колеги по цеху і також візьмуть на озброєння.
Інформація поширюється дуже швидко. Ми постійно виводимо на ринок нові продукти та бачимо, з якою швидкістю їх копіюють. У нашій сфері це 3–6 місяців.
Тому, якщо в нас є якась унікальна інформація, ми в першу чергу пропонуємо її своїм клієнтам як продукт або послугу. А через півроку, коли це будуть уже використовувати й інші компанії, можна буде ділитися цією інформацією безкоштовно або продавати її в навчальних форматах.
Інтернет-маркетологи зараз навчаються або в процесі роботи, або на галузевих конференціях і на курсах у таких практиків, як ви. На вашу думку, чи будуть коли-небудь навчати цій професії на академічному рівні? Або вона занадто швидко змінюється, щоб підвести під неї якусь базу?
Я вісім років викладав курс інтернет-реклами в одному з державних київських навчальних заходів. Можу сказати, що освітня система намагається наздогнати ринок, але це дається їй дуже важко.
По-перше, усередині самої системи все рухається дуже повільно. По-друге, люди, які у 18 років приходять навчатися до університету, найчастіше сприймають навчання на рівні теорії. А інтернет-маркетинг потребує глибокого занурення у практику й комбінації теорії та практичних завдань.
Найпростіше навчатися людині, яка має знання та досвід у загальному маркетингу, а також чітку потребу в інструментах або завдання в діджиталі. Тоді вона шукає комерційні курси з конкретного напряму, переглядає відео в інтернеті, відвідує конференції, читає книжки. Навчатися під певне завдання завжди набагато ефективніше, ніж просто послухати цікаву лекцію.
А як самі студенти сприймали ваш курс? Вони розуміли, наскільки це перспективно? Мали плани в цьому напрямку? Або вважали курс просто ознайомлювальним?
За ті вісім років, коли я викладав, були абсолютно різні студенти. Одні приходили просто за оцінкою. Інші, 3–4-й курси, — в основному за знаннями на майбутнє. Деякі з них уже працювали або вели свої мікропроекти, могли одразу застосовувати знання на практиці. Знаю, що деякі студенти потім пішли працювати в інтернет-рекламу, тобто когось це навіть зачепило.
Якщо говорити про готових фахівців: чи легко маркетологу перекваліфікуватися в інтернет-маркетолога? Що йому потрібно змінити в підході до роботи?
Мені здається, має сенс не перекваліфіковуватися, а розширювати зону компетенції.
Я часто спілкуюся з маркетинг-директорами, у яких досвід у рекламі й маркетингу 15–20 років. В особистих розмовах без свідків вони часто визнають, що діджитал у них — найслабший напрям. Вони навчаються: приходять на певні програми, читають статті за темою, оскільки розуміють, що гарний маркетолог має розумітися в інтернет-рекламі.
Але є і зворотні ситуації. Наприклад, людина приходить займатися інтернет-рекламою й починає з якогось одного інструмента. Освоює контекстну рекламу, рекламу в соцмережах, поступово розвивається. Проте в якийсь момент вона або сама відчуває, або керівництво їй говорить: «Друже, у тебе прогалина в загальних маркетингових знаннях. Ти не читав Котлера і Траута, ти не знаєш, що таке позиціонування. Піди вивчи ту частину, яка стосується загального маркетингу».
Що робити фахівцеві в цій ситуації? Іти в університет і витратити роки на навчання класичному маркетингу або прочитати конкретні статті та книжки, поспілкуватися із маркетологами-практиками?
Я не впевнений, що університет — найбільш правильний варіант. У Києві є кілька бізнес-шкіл, де можна одержати гарні знання за термін від півроку до двох років. Є досить сильні курси маркетингу. Якщо проблема точкова, її можна «закривати» книжками й окремими тренінгами сильних фахівців.
Сьогодні надзвичайно багато інформації є в інтернеті у відкритому доступі. Починаючи від відеороликів на YouTube, Coursera або інших чудових ресурсах. Якщо людина чітко розуміє, що їй потрібно, і в неї сильна внутрішня мотивація, то 80% інформації, а то й усі 100%, можна одержати безкоштовно.
Коли ви набираєте співробітників до себе в агентство, ви орієнтуєтеся на готових фахівців або вважаєте за краще навчати людей за програмою своєї школи?
Ми беремо людей з абсолютно різними стартовими знаннями й навичками. Це можуть бути й дуже досвідчені фахівці, і люди «з нуля», які взагалі про інтернет-рекламу нічого не знають. Нам важливіше розуміти, що людина жива, зацікавлена, готова навчатися. А скільки в неї знань — це вже інше питання. У наших співробітників і стажистів є можливість відвідувати всі заняття в School of Digital Advertising UAMASTER, ми пропонуємо внутрішнє навчання в агентстві — загалом, достатньо способів її навчити.
Швидкість змін — це, напевно, найбільший виклик для діджитал-маркетологів. Що вам допомагає маневрувати, відстежувати та впроваджувати всі оновлення, залишатися на хвилі? Є якісь технологічні рішення, які допомагають у цьому? Якісь лайфхаки?
На першому місці тут бажання виживати й розвиватися, а потім уже технологічні рішення. Ми ж розуміємо: якщо агентство не розвивається та не пропонує своїм клієнтам якісь нові інструменти й рішення, з часом воно почне цих клієнтів втрачати. Тому ми намагаємося завжди одержувати найновішу інформацію.
Тут нам допомагають рекламні системи. UAMASTER є преміум-партнером Google та інших сервісів, тому доступ до нових інструментів ми часто одержуємо раніше, ніж прямі рекламодавці. Крім цього, ми моніторимо новини й події на ринку. У компанії є внутрішній чат, куди ми скидаємо посилання на цікаві новини, події, щоб усі співробітники одержували інформацію оперативно.
Є щось таке, чому ви самі досі навчаєтеся?
Менеджмент у першу чергу. Це дуже великий напрям, у якому весь час можна чомусь навчатися. І інтернет-реклама також. Одночасно й викладаю, і продовжую навчатися як на практиці, так і на досвіді інших людей.
Як ви вважаєте, у чому успіх вашого агентства? І які основні складові цього успіху?
По-перше, ми налаштовані на результат для наших клієнтів. Це найголовніше.
По-друге, у нас досить високі професійні вимоги до наших співробітників, щоб ми могли вирішувати завдання будь-якої складності.
Третє — любов до інтернет-маркетингу.
В одному з інтерв’ю ви зазначили, що кілька років поспіль користуєтеся ноутбуком ThinkPad від Lenovo. І, купуючи новий комп’ютер, знову обрали той самий бренд. Із чим це пов’язано? Чим ThinkPad допомагає вам у роботі?
Мені ThinkPad подобається й за технічними параметрами, і за співвідношенням характеристик і ціни. У повсякденній роботі для мене важливий продуктивний процесор, швидкий SSD-диск і достатня кількість пам’яті. І щоб ноутбук не був важким. ThinkPad виправдовує всі очікування.
Усі напрями бізнесу різні, і кожен цікавий по-своєму. Ми пишаємося, що пристрої та технічні рішення інноваційного лідера Lenovo допомагають інтенсивно розвиватися будь-якому з них. І ми продовжимо знайомити вас із українськими підприємцями, яким близькі ідеї та погляди нашої компанії, які використовують продукти Lenovo і рухають український бізнес уперед.