Як вийти на міжнародний ринок, організувати роботу віддаленої команди та знайти фінансування: лайфхаки експертів, які змогли
Як розвивати бізнес в епоху new normal? Що потрібно, щоб стати помітним у середовищі стартапів? Які країни світу пропонують найкращі умови для «цифрових кочівників»? Відповіді на ці запитання отримали переможці конкурсу компанії Lenovo «ThinkPad бізнес ліга».
Зростання всупереч
2020 рік навчив світ швидше перебудовуватися й ефективніше працювати в обставинах, які постійно змінюються. Досвід і уроки, які бізнесу довелося засвоїти за цей період, були колосальними. За лічені тижні команди навчилися релізити рішення, які раніше впроваджували роками. На шалених швидкостях почали запускати ініціативи в галузі віртуальних і цифрових технологій. Компанії значно прискорили автоматизацію як у e-commerce, так і в сервісних бізнесах. Це сталося на всіх етапах взаємодії з клієнтами й у внутрішній операційній діяльності.
Ситуація вимагала простих рішень, тому неважливі продукти та непотрібні процеси були відкинуті чи самі «відпали». Через рік усі розуміють, що не можуть повернутися до колишнього життя. А компанії, які найактивніше адаптують і розширюють нові способи роботи, використовують ситуацію найкращим чином.
Нинішні реалії розглянули в кількох ракурсах на підведенні підсумків конкурсу «ThinkPad бізнес ліга», організованого компанією Lenovo за підтримки естонського урядового сервісу e-Residency для керування компаніями віддалено.
Під час нетворкінгу із представниками цифрової індустрії переможці шукали нові можливості для розвитку своїх компаній. Через обмеження не відбулася поїздка до Естонії, куди переможці мали вирушити для знайомства із програмою e-Residency. Тому зустріч провели в гібридному форматі на території «Освіторії Хаб» — простору для віддаленої роботи та освітніх проєктів, які підтримує інноваційний партнер — компанія Lenovo.
Романтики змінюють світ
Микола Антонюк, керівник напряму персональних комп’ютерів Lenovo, розпочав захід:
«Цей рік для всіх виявився великим челенджем. Він був цікавим із точки зору досвіду, адже умови «гри» і роботи весь час змінювалися. Нам потрібно було під це підлаштовуватися. Проте ми так само підтримували малий і середній бізнес. Легендарний бренд ThinkPad, який уже 27 років допомагає бізнесменам працювати і розвивати власну справу, залишається на варті молодих, перспективних, охочих вдосконалюватися.
Вибираючи пристрій, ви завжди вирішуєте, що будете на ньому робити. І в цьому полягає подібність до бізнесу, адже ще на старті важливо визначити, які активи будуть використані. Так і ми на старті вибираємо найкращих, найперспективніших, щоб дати їм можливість стрімко злетіти вгору.
Участь у проєкті — можливість отримати колосальний досвід, який допоможе масштабувати його та вийти на міжнародні ринки. Це допоможе не лише заслужити довіру споживачів, не лише заробити на своїх бізнесах, а й внести щось нове, щоб усі могли сказати: він хотів — він це зміг.
Люди, які прагнуть змінити світ, завжди залишаються романтиками, прихильниками своїх цілей, ніколи не зупиняються перед будь-якими труднощами. Ми зі свого боку будемо підтримувати це, щоб вам було легше».
Трансформації — шлях до інновацій
Своїм досвідом масштабування компанії в Україні та виходу на міжнародні ринки поділився Олександр Сторожук — творець сервісу PRNEWS.IO. З його допомогою клієнти розміщують PR-матеріали в медіа по всьому світу. Олександр розповів, із чого починався проєкт, поділився тим, як виходили на міжнародний ринок і з якими труднощами зіткнулася команда.
Компанія PRNEWS.IO — родом із Миколаєва. Досить довго команда працювала в українсько- та російськомовному просторах, але через певний час стало зрозуміло, що можна робити це не лише всередині країни. Бізнес, що починався як «гаражна історія», поставив собі за мету побудувати щось більше, ніж компанію однодумців.
З виходом на міжнародний ринок почалися складнощі та нові виклики: як провести оплату, зареєструвати компанію за межами однієї країни. Рішенням проблеми стала участь у програмі e-Residency в Естонії. У ній створено всі умови для швидкого та легкого старту, а також подальшого ведення бізнесу. Свою компанію Олександр зареєстрував за пів години, протягом дня дооформлював документи. Усю верифікацію, зв’язування платіжних систем компанія пройшла за тиждень.
«Бізнес кілька разів трансформувався, і не варто боятися того, щоб «заходити» у нього з однією ідеєю, а виходити з іншою. У нашому випадку це було поширення новин, але з абсолютно іншим підходом. Спочатку ми самі зв’язувались і домовлялися з майданчиками. Проте після перегляду бізнес-моделі та процесів ми почали будувати маркетплейсну історію, де з’єднуємо видавців із клієнтами, — на нашому майданчику вони взаємодіють безпосередньо. Зараз це онлайн-платформа з великим вибором медіа — 40 тисяч видань з усього світу. У нас кілька тисяч клієнтів із 55 країн. Клієнту ми даємо змогу розповісти історію через сайти новин, а видавець новин отримує винагороду. На свій бюджет і цілі можна вибрати будь-яке медіа — замовлення переміщується в кошик, як у звичайному магазині.
Трансформація бізнес-моделі допомогла також збільшити середній чек, оскільки клієнтам бувають потрібні додаткові послуги: відредагувати, промоутувати статтю, додавши анонс, включити його в розсилку. Це дало сильний буст. Виявилося, що сервісів існує дуже багато, оскільки всі видавці самі пропонують щось цікаве.
Ми побачили, що, навчившись працювати зі світом, зможемо летіти, як ракета».
Олександр Рябцев, експерт Ukrainian Startup Fund
Шлях єдинорога: як залучити інвестиції в реальності 2.0
Олександр відповів на важливе для будь-якого стартапу запитання: «Де шукати фінансування?». Розповів про доступні можливості, а також поділився досвідом роботи з пітчами українських стартапів.
«Часто підприємці на старті задумуються над запитанням: “А чи можна відкрити бізнес узагалі без грошей?”. Загалом, ні. Проте якщо переформулювати це запитання: “А чи можна обійтися без залучених грошей?”, відповідь буде однозначно ствердною. Це буде такий вид фінансування, який у світі зветься “бутстрепінг” — від англ. “затягти пасок”. Коли ви скорочуєте витрати й таким чином починаєте самостійно фінансувати свій бізнес. Це той крок, який я завжди рекомендую підприємцям».
За словами Олександра, якщо говорити про залучені кошти, перша можливість — це FFF (Family, Friends, Fools): сім’я, друзі та «дурні», готові підтримати ідею на початковому етапі. Близько 90% стартапів не переживають цей етап і закриваються.
Якщо це все-таки вдалося пережити, на сцену виходять бізнес-ангели. Ангельським фінансуванням займаються успішні підприємці, які мають у своєму розпорядженні невеликий капітал і готові вкладати його в розвиток стартапів.
Наступний етап — венчурні фонди. В Україні вони працюють уже багато років, можна знайти фонд на будь-який смак, але потрібно враховувати, що фонди спеціалізовані: вкладають гроші в певні напрями бізнесу. Спеціалізацію важливо уточнити заздалегідь, щоб не зруйнувати свою репутацію.
«Із фінансуванням важливо бути обережним. Гроші — це “ракетне паливо”. І якщо ви почнете заливати ракетне паливо в автомобіль, нічого доброго із цього не вийде, авто просто розвалиться. Точно так само і з проєктом — якщо ви почнете “заливати” гроші до того моменту, коли будете готові швидко зростати, найімовірніше, ваш стартап не “злетить”. Гроші згорять, а ви отримаєте тільки досвід, а не бізнес, який розвивається.
В Україні вже близько року працює державна ініціатива — Український фонд стартапів (UFS). Туди можуть звертатися стартапи різних напрямів, щоб отримати фінансування на стадії ідеї чи стадії готового продукту.
Це грантова історія, повністю безкоштовна можливість отримати гроші від держави, але конкуренція дуже висока.
Підтримка Українського фонду стартапів — це вже висока оцінка експертів ринку, яка підтверджує, що проєкт заслуговує, щоб у нього вкладали гроші. Це спрощує подальше залучення інвестицій».
Денис Довгаль, підприємець, засновник проєкту TravelMBA
Як побудувати бізнес без прив’язування до країни: теорія та практика
Денис поділився покроковою інструкцією та інструментами для створення віртуального офісу й вибудовування бізнес-процесів у віддаленій команді. Розповів про свою філософію бізнесу, про те, чому персональний асистент — must have для власника, і про те, як зібрати команду без прив’язування до географії.
«Я запустив свій бізнес у 2014 році й саме тоді зрозумів, що треба будувати віддалену роботу команди. Не тому, що так було треба, а як спосіб оптимізації витрат. Я жив у Сан-Франциско, і мені потрібна була команда без прив’язування до географії».
Як розповів Денис, сьогодні багато підприємців, які керують своїм бізнесом віддалено, стоять перед вибором: працювати там, де живуть, або переїхати до іншої країни з більш привабливими кліматичними умовами. Очікується, що протягом наступних кількох років багато країн почнуть запускати програми Digital Nomad Visa. Таку ініціативу нещодавно впровадили Естонія, Хорватія, Мальта, Португалія, Барбадос.
Почати переведення команди на віддалений режим потрібно зі зміни власного Mindset (способу мислення. — Ред.) і ставлення до того, як організувати бізнес-процеси.
«Віддалений бізнес — це не віддалена робота. Віддалена робота — це коли ми продаємо свій час у годинах. Віддалений бізнес — це створення певних систем, які працюватимуть незалежно від того, залучається власник у процеси чи ні. Свій фокус завдань потрібно змістити на те, щоб працювати над бізнесом, а не в бізнесі.
Що важливо для ефективної роботи віддаленої команди: відкритий доступ до необхідних ресурсів, чітке розуміння своїх завдань, звітність, щотижневі онлайн-зустрічі та прозорість комунікації.
Наймати працівників потрібно за цінності, якими людина реально живе, а не просто декларує. Необхідним навичкам, у більшості випадків, можна навчити. Водночас важливо прив’язуватися не до людей, а до команди. Ваша команда має працювати суворо за регламентами, прописаними завданнями та чеклістами. Ви прив’язуєтеся не до людини, а до її позиції у вашій команді. Людина йде — позиція залишається.
Я — прихильник концепції лайфстайл-дизайн. Бізнес у ній — це інструмент реалізації життєвих цілей. Основне завдання — зробити так, щоб бізнес, яким я керую, давав мені максимальну свободу. Життя — первинне, бізнес — вторинний. Це та філософія, за якою живу».
Переможці конкурсу «ThinkPad бізнес ліга» поділилися враженнями про конкурс і можливості, які побачили для себе.
Аліна Сальнікова, Relocats*: «Я була дуже вдячна організаторам зустрічі Lenovo за надану можливість. Вдалося познайомитися із цікавими людьми й почерпнути нові ідеї для розвитку свого бізнесу. Окрема подяка — організаторам зустрічі, яка пройшла бездоганно».
*До моменту проведення фінального етапу конкурсу компанія Аліни Сальнікової опинилася на паузі. Це безпосередньо пов’язано з видом діяльності Relocats — фактично релокація ІТ-фахівців виявилася неможливою через обмеження в 2020 році. Компанія Lenovo бажає Аліні швидкого відновлення бізнесу.
Костянтин Богданов, Trailmech: «Найбільш корисною для мене була перша зустріч і дискусія, яка стосувалася особливостей ведення бізнесу в Естонії. Для мене цей напрям залишається одним із найважливіших, оскільки ми активно працюємо на ринку за межами України.
Звичайно, було б ще цікавіше, якби була можливість поспілкуватися із представниками влади Естонії та з керівниками компаній інших типів: орієнтованих на виробництво. До речі, в Естонії є великі виробники велосипедів. У реальному секторі виникає безліч ситуацій, пов’язаних із побудовою ланцюжка постачання. Саме цей момент для мене й мого бізнесу найскладніший і, одночасно, найцікавіший: переміщення матеріалів, сировини та готової продукції були й залишаються одними з найбільш актуальних тем для нас».
Ярослав Каплан, Holovision: «Із трьох спікерів на зустрічі найкориснішим для мене був Олександр Сторожук, оскільки його бізнес потенційно може давати прибуток моєму бізнесу. З розповіді Дениса взяв на замітку підхід із Job description, розписаним за днями, тижнями та місяцями. Використовуватиму в себе».
Після 2020 року життя та бізнес уже не будуть такими, як раніше. Економічний спад і умови «нової нормальності» випробовують підприємців на міцність і гнучкість. Проте часто саме у відповідь на кризу в компаніях відбуваються найяскравіші прориви і трансформації, які здатні вивести бізнес на новий рівень. Успіх і розвиток залежатимуть від того, наскільки ефективно і швидко підприємці зможуть адаптуватися до нової реальності та використовувати всі можливості, які вона надає.