За різними даними в Україні середній і малий бізнес (СМБ) створює від 15% до 59% доданої вартості, а на таких підприємствах працевлаштовані 79,1% працездатного населення країни.
Чи можуть малі та середні підприємства (МСП) конкурувати з великим бізнесом, який має величезні можливості та бюджети? Куди варто рухатися і на яких саме аспектах зосередити увагу? Які IT-рішення допоможуть досягти успіху?
Операційний директор, керівник напрямку СМБ компанії Lenovo Віталій Паланчук, під час Київського Міжнародного Економічного Форуму позначив орієнтири на шляху розвитку, основні тенденції та можливі складнощі, з якими стикаються представники сегмента.
СМБ і великий бізнес: основні відмінності
- Структура. Для сегмента СМБ характерна проста структура, як правило, у таких компаній невеликий штат. Тому саме застосування хмарного сервісу може стати запорукою справжньої ефективності. Він надасть змогу реалізувати чітку постановку завдань і їх виконання у визначені терміни. Проста структура забезпечує також необхідну гнучкість: якщо змінюється ринок, бізнес може швидко адаптуватися разом із ним.
- Командний дух. Великий бізнес змушений витрачати багато часу та коштів на формування команди, подолання можливих складнощів і створення здорової атмосфери. Тим часом у СМБ ці питання вирішуються швидше під час безпосереднього спілкування.
- Спрямованість на споживача. СМБ набагато ближче до клієнта, адже його представники не відірвані від кінцевого споживача продукції. Великі компанії витрачають великі гроші на те, щоб щось донести споживачеві, і ще більше коштыв витрачають на отримання та обробку зворотного зв’язку.
- Зобов’язання. Важлива відмінність малих і середніх підприємств — менша кількість зобов’язань, легше податкове навантаження.
Унікальність чи масове виробництво?
Перша тенденція, на яку варто звернути увагу, — унікальність товару або послуги. Нішеві продукти популярні у споживачів, дають змогу виділятися в окремому сегменті. Крім того, для великих компаній нішеве виробництво пов’язане із занадто високими ризиками. Тому СМБ мають серйозні шанси на успіх через гнучкість і менший вплив ризиків, ніж великі організації.
Перешкоди на шляху розвитку
Масштабне дослідження допомогло з’ясувати основні складності, з якими стикаються невеликі підприємства, а також дати конкретні рекомендації бізнесу щодо подолання можливих перешкод. Зосередившись на чотирьох основних аспектах і приділивши увагу технологічним рішенням, можна забезпечити значний і стабільний розвиток бізнесу.
Пошук клієнтів
Digital-маркетинг дає змогу значно заощаджувати на рекламі — за наявності достатніх навичок і умінь запустити потужну рекламну кампанію онлайн не важко. На допомогу прийдуть і хмарні технології, завдяки яким легко підключати до проекту аутсорсерів у галузі дизайну або реклами.
Підбір персоналу
Тепер варто звертати увагу на нетрадиційні вимоги до працівників. Комунікаційні можливості набувають вирішального значення у порівнянні з класичними. Уміння працювати в команді, лідерство, критичне мислення, техніка спілкування та розуміння принципів вибудовування відносин виявилися більш значущими на думку 56% опитаних рекрутерів. Навіть більшість претендентів (81%) вважають, що такі навички важливіші за класичні знання та вміння. Освіта має бути переорієнтована, щоб стати джерелом не лише класичних знань, а більшою мірою джерелом комунікаційних.
Конкуренція
Постійний аналіз конкурентів і їхнього продукту. Допомогти краще розуміти конкурентів вже зараз може штучний інтелект, що забезпечує збір і обробку інформації.
Вартість продукції та можливість фінансування
Різні кампанії та хмарні сервіси на аутсорсингу допоможуть зрозуміти, де і як бізнес може заощаджувати. Фінансування — одна з ключових проблем для СМБ, оскільки залучити капітал завжди складно. Тому великої популярності набули краудфандінг або відстрочений прибуток. Популярна і відстрочка оплати, яка дає змогу залучити нових клієнтів. Варто звертати увагу на надійність відстрочки платежу та на її здатність збільшувати прибуток.
Як опинитися на гребені хвилі завдяки новітнім технологіям?
В Європі використання технологічних рішень у роботі СМБ зростає щодня. Зараз триває шоста хвиля розвитку технологій. Періодичність хвиль стає частішою, а їхня тривалість меншою, але, кількість використовуваних IT-рішень із кожною хвилею значно збільшується. Саме тому для бізнесу так важливо знайти оптимальну технологію, яка обов'язково допоможе стати переможцем.
Перманентна трансформація
Сьогодні природним становищем для будь-якого підприємства СМБ стають рух і розвиток. Якщо раніше компанії періодично переходили з одного стану в інший, то зараз власне процес трансформації — це звичайний стан бізнесу, «status quo». Зупинка означає крах. А отже, послуга або продукт має прискорювати розвиток бізнесу, а не зупиняти його на якомусь етапі.