Усвідомлене споживання — екотренд із глибоким змістом, що дає змогу мінімізувати відходи за рахунок повторного використання ресурсів. Український бренд LITKOVSKAYA застосовує sustainable-підхід і робить внесок у розвиток екологічної моди, яка дарує речам друге життя. Про стійкість, усвідомленість і колаборацію з Lenovo ми поговорили з Лілією Літковською, засновницею бренда.
Щоб визначити проблему, спочатку потрібно розкрити поняття Fast Fashion (швидка мода). Що це таке?
Це мода, схожа на фастфуд: швидко задовольнив «хотілку», викинув і забув. Вона доступна, трендова, але такі речі не залишиш у спадок дітям.
Чому світ моди стрімко рухається до стійкості?
Тому що індустрія усвідомлює свою відповідальність за майбутнє планети та за ставлення суспільства до споживання.
«Великі справи починаються з маленьких кроків».
Чи можна вважати бренд LITKOVSKAYA стійким і чому?
Я думаю, завжди є до чого прагнути, але вже зараз ми робимо все, щоб бізнес можна було назвати етичним і стійким. Ми створюємо позасезонні, не прив’язані до тимчасових трендів речі, і хочеться вірити, що вони будуть актуальними завжди. До того ж, ми використовуємо натуральні матеріали та техніки переробки вінтажних тканин — усе для того, щоб давати нове життя старим речам. А ще в межах нашої невеликої компанії ми сортуємо сміття. Вірю, що великі справи починаються з невеликих кроків.
Розкажіть, будь ласка, про фільм «Action: Sustainable Fashion: Artisanal by LITKOVSKAYA».
Це фільм, знятий у межах Ukrainian Fashion Week. Команда проєкту поспілкувалася з дизайнерами, які просувають тему стійкої моди в нашій країні. Рада бути серед них. Фільм презентували в межах No Season Season у лютому цього року (2021 — прим. Ред.). У ньому використано кадри, зняті в Карпатах під час підготовки фільму про Artisanal, який ми показали на Тижні моди у Парижі минулої осені.
Чи часто састейнебл несе додаткові ідеї, крім екологічності? Розкажіть про співпрацю з карпатськими майстринями.
Під час розробки лінії Artisanal ми одразу зрозуміли, що сучасними уявленнями про традицію тут не обійтися. Якщо хочеться наповнити речі змістом і силою, треба звернутися до когось, з-під чиїх рук десятиліттями виходили дивовижні полотна, що увібрали енергію цієї землі. Так ми почали шукати майстринь у Карпатах, у тих місцях, де традиція живе та має ціну. Речі, створені на старих ткацьких верстатах за багатовіковою технологією, розшиті та розкроєні вручну, полотна з неповторними візерунками наповнені живою любов’ю. Ми хотіли зберегти це відчуття в колекції.
Які тканини вважаються стійкими?
Ті, під час виробництва яких довкіллю не завдано шкоди. Це два види тканин: органічні та з перероблених матеріалів.
В Україні міститься найбільше в Європі поле льону, вирощують технічні коноплі. Як ви вважаєте, чому наша країна практично не виробляє тканини з цієї сировини?
Попри те, що я маю багато талановитих колег, відомих у всьому світі, модну індустрію України досі складно назвати розвиненою. Нам є над чим працювати та чого навчатися, зокрема, грамотно використовувати доступний ресурс.
«Лінійка Artisanal — результат всього, що я та моя команда дізналися за 15 років роботи в модній індустрії».
Кілька років тому у світ української моди увійшло поняття «стійка мода». Розкажіть про вашу участь у її становленні.
Лінійка Artisanal — результат усього, що я та моя команда дізналися за 15 років роботи в модній індустрії. Вона про те, що створювати можна завжди, про циклічність, колесо Сансари та про те, що Ліна Костенко назвала б «кожний фініш — це по суті старт». Ми дуже раді, що у 2020 році бренд LITKOVSKAYA отримав нагороду за стійкість на думку експертів Best Fashion Awards.
У демі-кутюрній лінійці Artisanal ви використовуєте клаптики, вінтажну фурнітуру та перероблені матеріали зі старих колекцій. Розкажіть про це докладніше та розкрийте поняття «апсайклінг».
За допомогою Artisanal ми розповідаємо всьому світу, що українська традиційна культура самобутня та здатна дивувати. Головне завжди зберігається десь у глибині. Лінійка Artisanal створена з перероблених матеріалів: ми брали старі полотна, залишки тканин із виробництва та вінтажні речі, розбирали їх на стрічки та на старих верстатах ткали нові речі. Для мене в цьому є особливий символізм, циклічність енергії створення у світі, можливість передати любов творців, що давно пішли, новим власникам речей.
Розкажіть про колаборацію бренда LITKOVSKAYA з компанією Lenovo.
В межах колаборації ми виготовили чохли для флагманського лептопа Lenovo YOGA у тій самій техніці, яку використовуємо для створення лінійки Artisanal. Тобто це не тільки красиво та функціонально (лептоп — одна з небагатьох речей, які ми беремо із собою практично щодня), а ще й sustainable.
Як ви вважаєте, якими ще способами можна наблизити суспільство до теми усвідомленої моди?
Люди мають звідусіль чути ідею, що нове — не завжди найкраще, а викидати двічі одягнену сукню просто неетично, адже на її виготовлення пішло багато ресурсів. Потрібно показувати, як створюються речі, і згодом свідоме споживання стане добрим тоном.
Що можуть робити бренди в межах КСВ (корпоративної соціальної відповідальності), щоб стати стійкішими?
Коли ти заслужив бути почутим і маєш свою аудиторію, потрібно транслювати правильні з глобального погляду речі. Своїм прикладом бренди можуть показувати необхідність усвідомленого споживання, апсайклінгу та сталого способу життя.
Працюючи в тандемі, бренд LITKOVSKAYA та компанія Lenovo продемонстрували: sustainable-підхід у виробництві здатний змінити свідомість людей і пробудити інтерес до етичного й усвідомленого споживання. Бізнеси, які дотримуються принципів стійкості, наближають екологічне майбутнє нашої планети.