Майбутнє, яке чекає сьогоднішніх дітей, поставить перед ними абсолютно нові завдання. Традиційна освіта до таких завдань не готує. Більшість сучасних професій через 10–20 років взагалі втратять актуальність. Ентузіасти, які розуміють це, розробляють нові системи освіти. Школи нового типу вчать дітей взаємодіяти з мінливим світом, дають навички, які зроблять їх «пластичними» фахівцями та дадуть можливість йти за своїми інтересами і змінюватися разом зі світом.
Одна з таких ентузіастів — Оксана Стоєцька, засновниця STEM-шкіл INVENTOR. Для нашого блогу Оксана розповіла про принципи STEM-освіти, про те, як захопити дітей навчанням і як завдяки грі дати їм важливі професійні навички.
Довідка Lenovo. Абревіатура STEM розшифровується як Science (Наука), Technology (Технології), Engineering (Інженерія), Mathematics (Математика).
Оксано, розкажіть, будь ласка, як виникла ідея створити STEM-школу? Що вас мотивувало?
Ідея створення STEM-школи INVENTOR виросла з великої Мрії. Ми хотіли, щоб навчання було цікавим, сучасним, прикладним. Щоб діти могли брати участь у міжнародних програмах, і щоб із ними працювали професійні вчителі, які люблять свою справу.
В основі наших освітніх програм закладено STEM-підхід, і кожен навчальний курс має чіткі вікові рекомендації. Батьки часто запитують: «А чому моя дитина не може піти на курс для старших дітей?». Може, звичайно. Але ми у своєму навчанні завжди націлені на результат і для нас важливо, наскільки дитина готова засвоювати матеріал.
Наприклад, у десять років наші учні вже вивчають значення числа Пі. Але ми так підбираємо і подаємо матеріал, що в них не виникає проблем із розумінням. У цьому нам допомагає 11-річний досвід роботи в освітньому напрямку та постійний моніторинг того, як наші учні засвоюють знання.
Чому ви зробили ставку саме на STEM-освіту? У чому її перевага порівняно з традиційною школою?
STEM-освіта — це більше, ніж просто поєднання назв дисциплін. Це певна філософія освіти, яка охоплює навички, навчання та дисципліни і максимально наближає учнів до реального життя. Головне завдання цієї системи — виховувати у дітей інтерес до вивчення природничих наук і готувати їх до майбутніх професій.
На відміну від навчання, побудованого на окремих предметах (математиці, фізиці тощо), STEM-уроки об'єднують у собі різні дисципліни. На заняттях ми досліджуємо явища, розробляємо проекти. Це дає дітям досвід вирішення абсолютно різних проблем, як повсякденних, так і глобальних.
Готуючи дітей до майбутніх професій, ми розуміємо, що їм доведеться нестандартно підходити до вирішення своїх завдань. Рідко професія потребує лише одного набору навичок і знань, наприклад, тільки математики.
Так, архітектор у роботі над проектом використовує науку, математику, інженерію, технології. У сучасному навчанні технології дуже важливі, і ми застосовуємо їх на кожному рівні. Наші учні дуже люблять курс Minecraft. Це для них не гра, а навчання, в основі якого — середовище Minecraft Education.
У віртуальній лабораторії діти проходять Марсіанську Місію. В цьому завданні вони можуть протестувати свою фізичну підготовку, логічне мислення (знайти руду та вугілля), якість командної роботи (виготовити метал для скафандра) і за допомогою деяких підказок у зошиті знайти й доставити на базу Марсохід. На таких заняттях ніхто не нудьгує.
Для нас особливо важливо навчити дітей працювати в команді. Цьому не приділяє увагу звичайна школа, але в цьому ми бачимо успіх будь-якого починання. Всі наші курси ґрунтуються на взаємодії учнів одне з одним. Діти вчаться створювати ідеї та втілювати їх у команді.
Оксано, ви використовуєте в школі ноутбуки Lenovo. За якими критеріями ви їх обирали?
Для наших уроків потрібна хороша техніка і ми ретельно її вибираємо. Підбором техніки у нас займається IT відділ. В оснащенні STEM-шкіл INVENTOR безпосередньо бере участь Дмитро Крижановський. Він поділився своїм досвідом і спостереженнями.
«У нашій компанії для працівників існує кілька профілів ноутбуків і ПК, які різняться за своїми характеристиками. Також у наших школах проводяться заняття для дітей віком від 3 до 16 років із курсами від «Раннього розвитку» до «Робототехніки» з розробкою програмного забезпечення. Вимоги до робочих місць для цих занять дуже відрізняються. При всьому цьому розмаїтті характеристик хотілося отримати можливість обирати техніку від одного виробника, що спростило б її використання й обслуговування.
Підбираючи комп'ютерну техніку для наших шкіл і офісів, ми можемо вибрати ПК і ноутбуки з лінійок продуктів компанії Lenovo за необхідними технічними характеристиками. При цьому, на наш погляд, співвідношення «ціна-якість» і «ціна-продуктивність» будутье оптимальними.
Наприклад, ми мали певні труднощі в пошуку високопродуктивних ноутбуків для наших методистів. Вибір ускладнювався тим, що модель має бути не дуже важкою, а її вартість має бути раціональною. Ми вибрали ноутбуки серії ThinkPad і залишилися задоволені. Звичайно ж, ця серія зовсім не бюджетна, але порівняно з конкурентами, ці ноутбуки з еквівалентними продуктивністю і якістю вирізняються прийнятною ціною.
Також ми використовуємо доволі великий парк ноутбуків і моноблоків Lenovo. І за нашими спостереженнями, ця техніка надійна. За весь час її використання в школах із безліччю користувачів і великим навантаженням ми зіткнулися лише з одним випадком гарантійного ремонту. При цьому роботи з відновлення працездатності ноутбука були виконані дуже швидко і без зайвої бюрократії. У нас є досвід взаємодії з різними сервісними центрами, і Lenovo показує себе з найкращого боку», — зазначає Дмитро.
Успіх школи залежить від багатьох чинників: якісні освітні програми, талановиті педагоги та інноваційні технології. Саме такою має бути сучасна школа, яка готує дітей до професій, яких ще не існує.
Хочете ближче познайомитися зі STEM-освітою та її можливостями? 1–2 червня приходьте з дітьми на щорічний всеукраїнський фестиваль ROBOTICA. Цей освітній проект створений і проводиться за участі INVENTOR. Лідер інновацій — компанія Lenovo — підтримує такі технологічні проекти, за якими — майбутнє. Тому із задоволенням стала партнером фестивалю ROBOTICA.
Змагання роботів, LEGO-конкурси, виставка дитячих проектів, які націлені вирішувати глобальні проблеми людства. Фестивальна програма дуже яскраво показує, якою насправді має бути освіта, і на що здатні діти, коли їм цікаво вчитися. Приходьте!