Молоде покоління сьогодні стоїть перед новими складними викликами. Світ змінюється: за прогнозами, найближчим часом більшість звичних професій зникне. Тож постає питання щодо відповідності освітніх підходів сучасним вимогам. На жаль, традиційне навчання не здатне підготувати дітей до майбутнього, тому в Україні з’являються освітні заклади нового типу. Головна мета таких шкіл — навчити дітей швидко адаптуватися до світу, що змінюється, надати потрібні навички та виховати «гнучких» спеціалістів, готових до постійного розвитку.
Необхідна складова сучасного освітнього процесу — зацікавленість учнів. Як цього досягти, точно знають у мережі STEM*-шкіл позакласної освіти INVENTOR. На заняттях діти не нудьгують за розв’язанням однотипних задач чи прикладів. Розробити стратегію боротьби з глобальною зміною клімату, спланувати космічну місію чи боротися з забрудненням океанів — такі завдання ставить перед учнями INVENTOR, дотримуючись свого кредо «Так цікавіше!». А інноваційна техніка Lenovo допомагає в опануванні найскладніших дисциплін.
*Довідка Lenovo. STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) — підхід до освітнього процесу, в основі якого лежить проста та доступна візуалізація наукових явищ
STEM-підхід — у чому секрет успіху?
Навряд чи майбутні технічні професії вимагатимуть від спеціалістів знань лише в одній галузі. Чи збирається фахівець побудувати міст або ракету, чи запрограмувати робота — для успіху знадобиться інтеграція різнобічних знань. Суть STEM-підходу полягає в комплексному вивченні науки, технологій, інженерії та математики, а також застосуванні візуалізацій для кращого розуміння наукових явищ. Інтеграція природничих наук та розгляд реальних проєктів і прикладів використання інноваційних технологій максимально наближує навчання до життя та пробуджує інтерес юних ІТ-геніїв. Діти працюють над розв’язанням реальних ситуацій, навчаються нестандартному мисленню, формуючи корисні навички “problem solving”.
На заняттях діти вчаться взаємодіяти одне з одним, працювати в команді для досягнення спільного результату — STEM-освіта приділяє увагу розвитку “soft skills”, які затребувані на ринку праці вже сьогодні.
Майбутнє — за інтеграцією знань із різних дисциплін
Уперше школи, які працюють за STEM-підходом, почали з’являтись у 90-х роках ХХ століття в США. Коли виникла гостра потреба у кваліфікованих ІТ-фахівцях, проблемою перейнялися на найвищому державному рівні. 2009 року Барак Обама, тодішній президент, презентував національну програму втілення інновацій у навчальний процес “Educate to Innovate”.
Програма передбачала до 2021 року підготувати для STEM-шкіл 100 тисяч викладачів і виділити бюджети для розвитку таких освітніх закладів. Мета програми — підготувати близько мільйона кваліфікованих фахівців технічних напрямів.
Ініціативи впровадження STEM в Україні лише починають отримувати державну підтримку. Дослідження підтверджують важливість таких проєктів для розвитку економіки нашої країни. Якщо до STEM-професій буде залучено хоча би 1% населення, ВВП України зросте на $50 млрд. Тому за розвиток та впровадження підходу взялися приватні заклади, такі як інноваційна STEM-школа INVENTOR.
Засновниця школи Оксана Стоєцька мала велику мрію: створити простір, у якому діти навчалися би із задоволенням, спілкувалися в колі друзів та отримали можливість робити власні відкриття. 2008 року вона почала втілювати задум у життя, і вже до початку 2020 року в 17 містах України відкрито вже 30 філій INVENTOR, у яких працюють 260 вчителів та навчаються понад 15 тисяч дітей.
Школа, в якій дітям цікаво
«STEM-освіта — це більше, ніж просто поєднання назв предметів. Це певна філософія освіти, яка охоплює навички, навчання та дисципліни і максимально наближає учнів до реального життя. Головне завдання цієї системи — виховувати в дітей інтерес до вивчення природничих наук і готувати їх до майбутніх професій» — зазначає Оксана Стоєцька.
INVENTOR — це не просто позашкільний заклад освіти. Викладачі ставлять за мету навчити дітей використовувати інноваційні технології в навчанні, розвивати технічні та креативні здібності. Програма розрахована на учнів від 3 до 16 років — вік, коли розвиток стає надважливою складовою успіху в дорослому житті.
Якщо сучасні діти не завжди виявляють цікавість до малювання або читання, їм потрібні справді привабливі завдання. Таку можливість надають школи INVENTOR, де учні захоплюються програмуванням, робототехнікою та іншими «дорослими» предметами. Навчальний процес побудовано таким чином, що засвоєння складної теорії відбувається на практичних прикладах. Тому діти 8–12 років можуть легко зрозуміти явища термодинаміки чи механіки.
Так, вивчати коефіцієнт тертя легше, коли для демонстрації використовують робота з шинами різних типів замість купи складних формул. А зрозуміти ендотермічну реакцію допоможе робот зі встановленими датчиками температури. Крім виняткової наочності, такий підхід одразу дає можливість зрозуміти, в яких сферах можуть стати в пригоді отримані знання та навички.
Наприклад, одне з типових завдань у STEM-школі — створити робота-сумоїста. Працюючи над проєктом, діти розвивають здібності винахідників, креативне мислення та отримують можливість застосувати отримані теоретичні знання щодо механізмів взаємодії різних типів поверхонь. Від успішності обраного підходу залежить перемога: виграє той робот, що демонструватиме найкраще зчеплення з поверхнею.
Інноваційні пристрої для сучасних шкіл
«Дорослі» завдання потребують потужної технічної бази. У школах INVENTOR діти та викладачі використовують зручні моноблоки Lenovo AIO 520 для повсякденних занять. 50 таких пристроїв достатньо потужні для забезпечення багатозадачності та швидкого перемикання між запущеними процесами, наприклад, переглядом відео та інтерактивним квестом. Методисти школи працюють із надійними та портативними ноутбуками лінійки ThinkPad, які впораються зі складними завданнями.
«Технічне забезпечення в школах значною мірою впливає на якість освіти й на те, наскільки учні готові до викликів технологічного прогресу. Ми створюємо інноваційні продукти, які задовольнятимуть усі протреби своїх власників. Зокрема й навчальні потреби спеціалістів інноваційних шкіл та наймолодших користувачів. Ще невідомо, які наукові звершення чекають на винахідників INVENTOR. Але майбутнє в руках молодого покоління, тож ми робимо все, аби забезпечити його високотехнологічними пристроями », — зазначив керівник напряму персональних комп’ютерів Lenovo в Україні Микола Антонюк.
Цікаво, захопливо, корисно
Сучасні діти все більше цікавляться сферою ІТ, тож у STEM-школах вивчають культуру та мови програмування. Учні не лише опановують написання коду, а й розвивають дизайнерське мислення, вчаться знаходити свої помилки в коді, який не працює, аналізувати проєкти інших школярів. Така практика відповідає підходу великих міжнародних ІТ-компаній.
А ще ІТ-генії захоплюються комп’ютерними іграми, тож чому б не використати гру на користь навчанню? Саме це вдалося втілити у школах INVENTOR. Діти займаються у середовищі Minecraft Education та вирішують напрочуд складні завдання. Наприклад, планують та здійснюють місію на Марс. Під час виконання завдань школярі мають можливість розвивати навички роботи в команді, логіку та креативність, і поєднувати навчання з розвагою.
У STEM-школах INVENTOR створено простір, де юних винахідників готують до реального життя. Тим часом вчителі мають можливість опановувати інноваційні методики викладання для сучасного покоління учнів: застосування робототехніки, вирішення проблем світового масштабу, проєктна робота тощо. Школа допомагає з підготовкою навчальних закладів до участі у фестивалях FIRST LEGO League й Robotica, STEM-чемпіонатів.
Школи INVENTOR готують сучасних учнів до майбутнього. Цей проєкт сприяє розвитку й поширенню в Україні освітнього підходу STEM. Надаючи сучасні рішення для школярів і вчителів, компанія Lenovo в Україні підтримує візіонерів української освіти.