Віртуальна та доповнена реальність — це безліч нових можливостей для освіти, промисловості та маркетингу. У найближчі п’ять-десять років ця сфера активно розвиватиметься, тому VR/AR — найкраще вкладення коштів, знань і часу.
Нещодавно ми опублікували інтерв'ю з керівником Sensorama Academy Уляною Автономовою. Вона розповіла про те, кого і як в академії навчають працювати з віртуальною реальністю. Продовжуючи цю тему, ми поспілкувалися з Кирилом Покутним — співзасновником проектів Sensorama Academy і Sensorama Lab. Кирило розповів про перспективи VR/AR в Україні та світі, а також про власний досвід впровадження віртуальної реальності в сучасне життя.
Кириле, ви вже восьмий рік працюєте з імерсивними технологіями. Чому ви обрали саме цю сферу? Що тоді, на початку, підказало вам, що це буде актуально?
У 2010 році ми починали з проектів у сфері мультисенсорної взаємодії, розробляли великоформатні інтерактивні екрани. Один із наших перших проектів узяв участь у виставці Expo-2010 в Шанхаї. У рамках цього заходу учасники презентують досягнення своїх країн за останні п’ять років. Ми дивилися, на які технології роблять ставку в усьому світі, і розуміли, що рухаємося в правильному напрямку. Навіть тоді було видно, наскільки актуальні віртуальні технології і що вони надають можливість демонструвати роботу компаній найкращим чином.
Ми стали розвиватися в напрямі VR (Virtual Reality) і з того часу реалізували близько двохсот проектів. Це були переважно завдання в рекламно-виставковій сфері, де потрібно показати інноваційність компаній, нові підходи, які вони використовують у роботі. Кожне завдання було для нас викликом. Ми намагалися застосовувати найбільш передові технології, освоювали нові напрями: проекційні системи, системи відстеження рухів, доповнену реальність.
Перші комерційні проекти такого плану реалізували вже в 2011 році. Тоді ще не було досить потужних камер, відпрацьованих алгоритмів, не було можливості діяти в режимі реального часу.
Але сфера розвивається дуже швидко. Кожні два роки потужність комп’ютерів подвоюється — це закон Мура, і він працює. Сьогодні я ходжу з фаблетом Lenovo Phab 2 Pro й не нарадуюся можливостям, які він відкриває. Я сканую ним простір або об’єкт — і одержую готову 3D-модель. Її можна далі обробляти на комп’ютері або одразу використовувати з певною метою.
Наприклад, ви замовляєте меблі. Відсканували простір кухні, простінок, куди плануєте поставити шафу, і готову 3D-модель із точними розмірами передаєте майстрові. Він одразу бачить, що вам потрібно, усі параметри й нюанси.
Додатків, які надають такі можливості, стає все більше. Це інструменти, що дають змогу конструювати цілі системи для вирішення бізнес-завдань. Такі перспективи надихають постійно розвиватися та шукати щось нове.
Які з проектів ви можете назвати найцікавішими, найулюбленішими? Що зачепило вас найбільше?
Напевно, це ті проекти, які ми ініціювали самі, без замовлення ззовні. Наприклад, віртуальний тур Україною для виставки Expo-2015 або документальний VR-фільм «Чорнобиль-360».
Справа в тому, що компанії-замовники часто бояться запускати в роботу нові технології. Їм не ясно, як працювати, якщо немає чіткого уявлення про те, як вони застосовуються, який дають результат, які потрібні бюджети, терміни, KPI.
Ми в Sensorama Lab розуміємо ці страхи й вирішили взяти роль першопроходців на себе: стали створювати прототипи рішень, які б наочно показували бізнес-партнерам можливості VR/AR.
Один із таких проектів — віртуальний тур Україною, який ми розробляли для українського павільйону на Expo-2015. Ми створили 3D-концепт спільно з українськими архітекторами й візуалізували його у віртуальній реальності. На той момент на ринку щойно з’явився перший VR-шолом для розробників. Мобільних шоломів ще не було взагалі. Але ми розуміли, що до 2015 року ці технології точно з’являться.
За задумом творців відвідувачі на вході надівають мобільні шоломи віртуальної реальності й вирушають за маршрутом павільйону. Людина бачить через камери визначні місця України, а в доповненій реальності — інформацію про кожен об’єкт, додаткові простори, які стосуються цього об’єкта. Час від часу вона повністю переміщається у віртуальну реальність, летить над українськими полями, над тими чи іншими виробничими потужностями.
Там використовувалися і 360-відео, і трекінг-технологія, яка відслідковує переміщення павільйоном і показує контент залежно від точки, де перебуває людина.
Коли замовником проекту виступаємо ми самі, можна не обмежуватися рамками, які обов’язково є в комерційних проектах, і можливостями, які є на даний момент. Можна мислити широко. Такий проект не має кінцевої точки. Ми можемо розвивати та доповнювати його рік-два-три, в міру того, як на ринку з’являються нові технічні рішення.
Так відбувається з фільмом «Чорнобиль-360». Він почався з документального 360-знімання. Ми показали його в Іспанії на виставці, присвяченій VR, одержали схвальні відгуки, після чого стали допрацьовувати.
У наступну версію вже включили інтерактивний досвід: можливість вимірювати радіаційний фон, перемикатися, виконувати якісь дії. У 2016 році, перед тем, як старий саркофаг накрили аркою, ми відсканували квадратний кілометр площі станції, відтворили її для музею й освітніх проектів. Зараз працюємо над туристичними маршрутами. Хочемо додати в них імерсивний досвід, щоб турист, проходячи маршрут, бачив у своєму планшеті або смартфоні історії людей, які тут жили і працювали, знаходив якісь артефакти.
Кириле, в яких сферах, крім розваг, реклами й освітніх проектів, уже використовується віртуальна реальність? Куди вона прийде найближчим часом?
Стратегічно важливий напрям зараз — вирішення промислових завдань. Це підготовка кадрів, які зможуть ефективніше використовувати й обслуговувати обладнання, виконувати виробничі завдання.
Ось приклад. Система машинного навчання дає прогноз: через погіршення погодних умов може вийти з ладу певна турбіна. Керівник направляє команду співробітників для заміни обладнання. Але спочатку їх потрібно навчити. Система створює цифрового двійника цієї турбіни, відтворює всі можливі сценарії поломки, і люди відпрацьовують усі ці сценарії у VR/AR-середовищі. Коли турбіна дійсно вийде з ладу, вони поїдуть усувати поломку повністю підготовленими й оснащеними.
Такі речі ще років десять будуть дуже перспективними, оскільки тема Індустрії 4.0 набирає обертів. Boeing, General Electric уже використовують на своїх виробництвах доповнену реальність. Їхні результати показують: із такими технологіями люди працюють на 25–30% ефективніше.
Кириле, а як ваш бізнес, такий масштабний і перспективний, переріс у створення лабораторії й навчання молодих фахівців?
Заглиблюючись в імерсивний напрям, ми бачили, які можливості він відкриває в усіх сферах життя. Соціальна сфера, розваги й освіта, медицина й індустрія — та майже скрізь. Але людей, які знають, як із цим працювати, ще бракує.
Ми ділимося досвідом, навчаємо бажаючих і тим самим розвиваємо VR-сферу в Україні, сприяємо тому, щоб на світовому ринку з’являлося більше якісних українських проектів. Для цього й створили Sensorama Lab та Sensorama Academy.
Цікаво, що в якийсь момент тему VR мало хто вивчав. Ми стали її розвивати, інші люди теж почали перейматися. Це дуже цікавий процес, коли люди об’єднуються навколо однієї ідеї й паралельно розвивають її, кожен у своїй ніші.
Насправді всі, хто працює з VR, зараз перебувають у рівних умовах. Ми багато спілкувалися з колегами з різних країн, були в їхніх лабораторіях, можемо з упевненістю стверджувати. Не важливо, де ви перебуваєте: є інтернет, служби доставки. Ви замовляєте обладнання, через кілька тижнів його одержуєте й вивчаєте одразу на практиці. Ці можливості не можна не використовувати.
Ви часто проводите тематичні ком’юніті-івенти. Як ви обираєте теми для цих заходів? Із якими питаннями люди приходять на них?
Якщо захід проводиться в університеті, ми підбираємо тему, близьку до напрямів, які там вивчають. Намагаємося показати студентам зв’язок VR з їхніми майбутніми професіями. Якщо ж це зустріч для IT-співтовариства — підбираємо актуальні теми.
Ми постійно моніторимо, що відбувається у світі, які з’являються рішення, технології, нові підходи до створення технологічних проектів. Буває, що за кілька днів до заходу з’являється нова інформація. І ми намагаємося швидко адаптувати програму зустрічі до свіжих змін.
Іноді навпаки — ми задумуємо програму, а через кілька днів якась велика корпорація анонсує захід або рішення в цьому ж напрямі.
Коли постійно перебуваєш у цьому інформаційному полі, оновлюєшся разом із ним, ти починаєш говорити однією мовою з усіма однодумцями, навіть мислиш в одному ключі з ними. Так і виходить, що ми кожного разу обираємо найактуальніші теми, які максимально обговорюються у світі.
Людей, у свою чергу, завжди цікавлять передові практики, способи застосування, якісь інсайдерські історії, кейси. Так, в інтернеті завжди можна дізнатися про свіжі оновлення. Але одна справа — прочитати новину в мережі, а інша — одержати аналітичний розбір, відповіді на запитання «Як це все застосувати».
Розкажіть про Sensorama Academy. Які плани у вас щодо цього проекту? Чим навчання в академії відрізняється від навчання у вашій лабораторії?
Завдання лабораторії — створювати прототипи, рішення, висувати гіпотези й перевіряти їх на практиці. А академія потрібна, щоб дати людям знання, з якими вони зможуть у подальшому прийти в лабораторію й розробляти, тестувати, перевіряти.
Академія — це базовий крок у цьому напрямі. Людина пройшла курс, виконала свій перший проект, і ментор дає їй напрям: де одержувати інформацію надалі, із чим експериментувати, на які галузі звернути увагу.
Крім академії та лабораторії, у нас є ще й Sensorama Studio, яка виконує комерційні проекти. Вона тісно пов’язана з ринком, із клієнтами. Завдяки їй ми розуміємо, що зараз актуально, і можемо вчасно коректувати навчальні програми. Ми дивимося на найчастіші клієнтські запити та пропонуємо слухачам курсу зробити на цю тему якісь тестові проекти для портфоліо, поекспериментувати, досліджувати, що працює добре, що краще. А коли рука вже напрактикована, можемо запропонувати виконати комерційний проект або навіть говорити про довгострокову співпрацю.
Кириле, слухачі Sensorama Academy створюють і тестують свої проекти на пристроях Lenovo. Чому ви обрали саме цей бренд?
На сьогоднішній день немає іншої компанії, яка надавала б стільки рішень для роботи з VR/AR. Я був на виставці електроніки CES у Лас-Вегасі й бачив, що пропонує Lenovo. 3D-камера для створення контенту, VR-шолом Lenovo Mirage, окуляри доповненої реальності Star Wars Jedi Challenges, які компанія зробила спільно з Disney, VR-шолом Lenovo Explorer для Windows Mixed Reality.
Є пропозиції як для промислових об’єктів, так і для навчання й підвищення ефективності персоналу. Сервісні рішення Lenovo мінімізують час на ремонт обладнання, яке вийшло з ладу. Скорочується час простою, знижуються витрати компанії. Усе це робить Lenovo ідеальним партнером.
Чи плануєте ви ще якісь проекти?
У нас є цікавий освітній проект City для дітей із аутизмом та іншими особливостями. Діти за допомогою VR-технологій освоюють тему суспільного й особистого простору та потроху соціалізуються. Вони малюють 3D-моделі своїх квартир, шкіл, стадіонів, парків тощо. Усе це потім моделюється в одне загальне місто, і вони ходитимуть один до одного в гості.
Ще один проект — локальний контент, який теж може застосовуватися у школі. Він надає можливість під іншим кутом подивитися на своє місто, помітити речі, які в реальному житті часто лишаються поза увагою. Наприклад, щоб побачити світанок із вершини «Батьківщини-матері», потрібно дуже рано прокинутися, приїхати до Музею історії, піднятися на монумент і звідти спостерігати, як встає сонце і який розкішний краєвид відкривається на Київ. А віртуальна реальність допомагає побачити цю красу, не здійснюючи особливих подвигів.
VR-проекти, навіть локальні й волонтерські, неймовірно розширюють можливості людини. Подібним стрибком була поява мобільного зв’язку. А VR — це наступний крок у розвитку. Я упевнений, що за VR-технологіями майбутнє і вже в найближчі роки вони суттєво змінять світ.
Ми в компанії Lenovо переконані, що імерсивні технології суттєво змінять світ. Подібним стрибком у технологічному розвитку була хіба що поява мобільного зв’язку. VR — наступний крок, який ще більше розширить можливості людини.
Ми раді бути провідниками й учасниками цих змін. Зокрема, ми готуємо ще ряд проектів разом із Sensorama. Що це буде? Обов’язково розповімо! Стежте за нашими публікаціями.