Цієї весни діджиталізація освіти з поступового й фонового процесу набула статусу must have. Ми обговорили з керівницею Microsoft Education в Україні Ніною Кутузовою можливості, які дають школам освітні рішення Microsoft. Поговорили про те, чому на уроках корисно грати в Minecraft, і про те, наскільки круті українські вчителі.
Ніно, в Microsoft Education є цілий пакет продуктів для діджиталізації освіти. Цієї весни вони були актуальними як ніколи. Скільки шкіл за цей період скористалися вашими продуктами, щоб організувати віддалену роботу?
Так, цієї весни українська освіта, можна сказати, вимушено прискорила цифровізацію. Можу сказати, що за березень — травень цього року в наших освітніх продуктів було на 500% більше користувачів, ніж за той самий період минулого року. Це були не лише школи, а й університети, і профтехучилища.
Лідером за популярністю стала платформа Microsoft Teams — вона найкраще відповідає вимогам навчальних закладів. Адже їм потрібен був не просто сервіс для відеозв’язку. Їм потрібне було рішення, яке дає можливість зворотного зв’язку на домашні завдання, гарантує безпеку учнів у мережі, виключає неприйнятний контент. Microsoft Teams дає всі ці можливості, вона максимально зручна та безпечна. Багато закладів освіти використовували її раніше. У них перехід на дистанційний режим пройшов майже безболісно.
На вашу думку, чи продовжать навчальні заклади розширювати отриманий досвід? Чи для більшості він залишиться лише виходом з екстреної ситуації?
Продукти Microsoft — точно не одноразові. Якщо вони правильно налаштовані, працювати з ними дуже зручно. А від зручного не відмовляються. Ті ж Office 365 і Teams потрібні не лише для дистанційної освіти, а й для звичайного навчального процесу в цілому. І зараз ми бачимо, як тренд на змішане онлайн-офлайн-навчання проявляється все більше.
Це історія про нову освітню культуру, новий формат взаємодії між усіма учасниками. У школі це вчителі, учні та батьки, в університеті — студенти, викладачі, методичні об’єднання тощо. Тому думаю, це гра на перспективу.
Як школи використовують ваші продукти у звичайному навчальному режимі? Наведіть, будь ласка, приклад.
Microsoft Teams — це своєрідний освітній хаб, який дає доступ до навчальних матеріалів. Таким чином, він знімає багато обмежень, усуває критичну необхідність бути присутнім у класі. Дитина може займатися разом із класом, навіть якщо перебуває в іншому часовому поясі.
Якщо заняття проходить у класі, й діти виконують завдання в Teams, учитель одразу ж його перевіряє. Проте якщо раніше при цьому на столі вчителя лежала купа зошитів, то тепер уся робота відбувається в ноутбуці, в програмі OneNote. Функціонал OneNote можна застосовувати для будь-яких предметів: там можна і писати твори, і вирішувати математичні задачі з рівняннями.
На платформі MS Teams адміністрація школи може комунікувати з учителями і батьками. Це простіше та зручніше, ніж за допомогою звичних батьківських зборів.
Система збирає статистику, і на основі цієї інформації шкільному керівництву легше відстежувати навчальний процес, приймати щодо нього якісь рішення.
В MS Teams можна організувати онлайн-сховище навчальних матеріалів для кожного класу, вести цифрові щоденники. Тобто вона закриває потреби кожного в цій системі, де завгодно і коли завгодно.
Освітня версія продукту, на відміну від комерційної, безкоштовна й адаптована до навчальних процесів. Там можна поставити завдання всьому класу чи окремому учню, визначити дедлайни для виконання тощо. Потрапити на платформу можна тільки за запрошенням. Це додатковий фактор безпеки, що суперважливо, коли йдеться про дітей.
Нещодавно в інтерв’ю для нашого блогу засновниця «Освіторії» Зоя Литвин висловила думку, що головний каталізатор змін в освіті — вчителі. Мотивований учитель «заражає змінами» усю свою школу. Тому «Освіторія» так сильно спрямована на діджиталізацію вчителів. Microsoft теж рухається в цьому напрямку. Розкажіть, будь ласка, як працює ваш Microsoft Educator Center. Яку підтримку й допомогу там отримують учителі?
Так, з «Освіторією» у нас багато в чому схожі погляди, ми часто співпрацюємо з ними.
Наш Microsoft Educator Center — це платформа з безкоштовними навчальними курсами для вчителів. Теми різні: від глобальних, таких як «Навички XXI століття», до точкових, як, наприклад, робота з освітньою версією Minecraft, яка вносить елементи гейміфікації в уроки. За проходження курсів учителі отримують бали, і, досягнувши певного рівня, вони можуть подавати анкету на звання Microsoft Innovative Educator Expert. А це вже новий рівень можливостей і для самого вчителя, і для його школи.
Крім цього, по всій Україні ми проводимо «живі» тренінги для вчителів — як самі, так і з партнерами, зокрема з Lenovo. Поки офлайн-заходи стоять на паузі, ми активно спілкуємося онлайн на різноманітних вебінарах та івентах. Та коли все буде позаду, знову продовжимо зустрічатися особисто. Адже вкрай важливо давати вчителям інформацію та інструменти, які розширять їхні можливості, спонукатимуть на нові ідеї.
Якщо викладач хоче вдосконалити свої навички, діджиталізувати уроки й освоїти інструментарій Microsoft, із чого йому почати?
Він просто реєструється на платформі Microsoft Educator Center і починає проходити курси. Це зручно та безкоштовно, не треба кудись спеціально звертатися, з кимось це узгоджувати.
Багато курсів підвищення кваліфікації навчають працювати з продуктами Microsoft. Але вибір курсів уже залежить від адміністрації конкретної школи.
Учителі охоче діляться своїм досвідом із колегами. Нещодавно в нас проходив марафон Office 365, де вчителі-експерти розповідали, які ідеї реалізують за допомогою наших інструментів.
Ніно, а що, на ваш погляд, мотивує вчителів до розвитку й пошуку нових інструментів?
Я думаю, перш за все визнання. Їм важливо розуміти, що їхні зусилля не марні. Важливо бачити успіх своїх учнів, підтримку від адміністрації, адже вона багато в чому впливає на розвиток учителя, дає чи обмежує можливості, спрямовує його в певне русло.
Учителі справді роблять приголомшливі речі. Узяти хоча б те, як вони за лічені дні перевели освітній процес у віддалений режим. Багато хто — з нуля, без будь-яких інструкцій, без чіткого розуміння, як це має бути!
Ми зі свого боку намагаємося віддати вчителям належне, показати, наскільки захоплюємося ними. Нещодавно ми проводили Тиждень подяки. Ми писали слова вдячності на своїй сторінці, на фонах під час колективних дзвінків. На одній з онлайн-зустрічей виступав віцепрезидент Microsoft із питань освіти Ентоні Сальсіто. Людина, яка відповідає за освітній напрям у всьому світі, зверталася до українських учителів і говорила, як цінує їхні зусилля. Звичайно, це дуже надихає, дає силу, енергію.
Ваш шлях у компанії почався з тренінгів із Minecraft for Education. Ця програма дає прекрасні можливості для гейміфікації уроків, створення STEM-проєктів. Розкажіть про неї докладніше, будь ласка. Як ви з нею познайомилися і як її застосовують у навчанні?
Так, можна сказати, все почалося з Minecraft. На той час я викладала біологію в приватній школі, і ця школа була однією з Microsoft Showcase Schools. Ці школи працюють у партнерстві з компанією і використовують її освітні рішення. Коли вийшла освітня версія Minecraft, учителів запросили на внутрішній тренінг, щоб показати її в роботі.
Це було суперкруто! Я до цього взагалі не захоплювалась іграми, але мене вразило, як легко в Minecraft можна доносити до дітей будь-які теми. Вона проста, як гра в пісочниці: ти маєш кубики і щось будуєш із них. Набір і властивості кубиків змінюються залежно від теми. Якщо в базовій версії Minecraft це руда або деревина, то в Chemistry Update — це конкретні хімічні елементи. Гравець збирає їх під час квесту, потім потрапляє до лабораторії та намагається по-різному комбінувати. Він одразу бачить, яка речовина виходить, як у ній розміщені електрони, протони, нейтрони.
Після навчання ми почали впроваджувати Minecraft Education Edition на практиці. Паралельно працювали з дітьми і проводили тренінги для вчителів. Це було чудово, адже я бачила реакцію одночасно з обох боків. Мені запам’яталася вчителька хімії з Одеси, її захоплення щодо того, як легко й дотепно в Minecraft подано її предмет, адже в школі дітям він дається не завжди просто.
Учителі та батьки іноді із сумнівом сприймають ігрове навчання. Їм здається, що оскільки вони погано орієнтуються в грі, то не зможуть проконтролювати, що там робить дитина. Так, дорослі навряд чи зрівняються зі своїми дітьми в Minecraft, але це й не потрібно. Освітня версія побудована так, що діти в ній — керовані гравці. Учителю потрібно лише організувати їх і дати конкретну мету. Тоді дітям здається, що вони грають, а насправді вони вибудовують командну взаємодію, вивчають властивості, процеси, вирішують якусь проблему.
Коли я викладала біологію, урок був побудований приблизно так: спочатку ми вивчали будову ока в теорії, а потім ішли в Minecraft і дивилися, як там усе влаштовано. Це дуже круто працювало.
Ніно, ви згадали Microsoft Showcase Schools. Що це за школи? Як вони співпрацюють із Microsoft? Чи може звичайна районна школа стати показовою школою Microsoft?
Microsoft Showcase School — це показова школа Microsoft. Такі школи активно використовують продукти Microsoft, і діджиталізація в них на високому рівні: техніка, процес навчання тощо. Ці заклади освіти ми, можна сказати, «знаємо в обличчя» — тісно співпрацюємо, запрошуємо вчителів на внутрішні івенти, допомагаємо розвиватися. Вони першими отримують доступ до новинок Microsoft Education. Зараз таких шкіл в Україні п’ять: у Києві, Херсоні та в Заліщиках Тернопільської області.
Showcase Schools зростають зі звичайних шкіл, які одного разу взяли курс на діджиталізацію. Вони починають використовувати наші продукти для організації навчального процесу, поступово нарощують їх пакет. Учителі проходять курси на платформі Microsoft Educator Center, отримують звання Microsoft Innovative Educator Experts. Коли в штаті школи є певна кількість учителів-експертів, а в програмному пакеті впроваджено певний відсоток технологій Microsoft, вона може подати заявку на статус Showcase School.
Іноді ми отримуємо заявки від шкіл, які трохи не дотягують до потрібного рівня. Такі школи потрапляють в інкубатор, і протягом року їх «дорощують». Зі школою працює локальна команда від Microsoft, учителів запрошують на внутрішні онлайн-івенти тощо.
Чи потрібне школі спеціальне обладнання, щоб користуватися програмами, подібними до Minecraft: Education Edition? Як би ви порадили обладнати робочі місця учнів і вчителя, щоб повноцінно використовувати можливості цифрового навчання?
У самих продуктів немає якихось жорстких вимог. Зокрема Teams працює і на Windows, і на Linux, і на Android, і на iOS, тож можна користуватися навіть смартфонами. Головна ідея полягає в тому, щоб усунути обмеження і зробити інструменти якомога доступнішими. Адже в більшості українських шкіл комп’ютерами обладнаний лише один кабінет.
Рекомендації стосуються лише зручності. Наприклад, дітям підійдуть планшети, а вчителю краще використовувати ноутбук, адже в нього більше різних процесів у роботі.
Однак Міністерство освіти України висуває певні вимоги до техніки, яку використовують у школах. Є рекомендації, де чітко прописані всі специфікації.
Спираючись на ці рекомендації, ми в партнерстві з Lenovo та іншими постачальниками розвиваємо програму Shape the Future. Її завдання — забезпечити школи якісною комп’ютерною технікою. Ми розробили варіативні лінійки пристроїв для шкіл і закладів вищої освіти. Включили до них найкращі пристрої. І школам вони доступні за зниженою ціною.
Трансформація окремої школи в діджитал-формат — трудомісткий і витратний процес. Чи можете ви допомогти керівництву школи скласти покрокову стратегію такого переходу? Дати рекомендації, як раціональніше розподілити ресурси, організувати викладачів тощо?
Ми співпрацюємо з Міністерством освіти саме у стратегічному напрямі. У травні проходив віртуальний саміт, на якому лідери освітньої системи могли поспілкуватися, обмінятися досвідом, почути інші точки зору.
Спільно з UNESCO ми розробили для шкіл «Посібник зі стратегічного планування дистанційної освіти». Це покрокова інструкція щодо того, як вибудувати сильний стратегічний план за наявних умов. Вона допомагає чітко усвідомити, які ресурси є в розпорядженні, що з ними можна зробити, який процес забезпечити. Яких учасників слід залучити до цього процесу і які ролі мають бути в команді. Як розписати таймлайн по тижнях.
Отож, Microsoft справді допомагає школам вибудувати стратегію та реалізувати її.
Ніно, ваш шлях у Microsoft розпочався з роботи з ігровою платформою і розгорнувся в роботу з освітою в цілому. Як ви себе почуваєте в цьому процесі? Що він означає для вас?
Це стало великим викликом для мене. Освіта й бізнес — це однозначно різні сфери. А тут вони об’єдналися в тонкій колаборації. Здавалося б, Microsoft — світовий гігант із проєктами величезного масштабу, але при цьому в нього настільки бережне ставлення до освіти. Ну справді, це найвлучніше слово — трепетне.
Мені дуже подобається взаємодіяти з учителями, реалізовувати спільні проєкти. Іноді ми самі не очікуємо результату, який виходить. Ця весна принесла багато крутих історій. Про те, як університет за два тижні розгорнув Office 365 на 20 тисяч студентів. Чи про керівників гуманітарної гімназії, які в березні зателефонували нам цілком розгублені, не розуміючи, що їм робити, але вже за два тижні провели перший онлайн-урок. А потім учителі-філологи, які примудрилися з авральною швидкістю розібратися з технічною стороною дистанційного навчання, на наше запрошення відвідували інші школи й ділилися там досвідом. Це було неперевершено! Така взаємодія — саме те, що мені подобається, що мене тримає і надихає.
Компанія Lenovo в Україні поділяє дбайливе й відповідальне ставлення Microsoft до освітньої сфери. Ми раді, що наші пристрої допомагають українським учителям реалізовувати круті та натхненні проєкти, об’єднуватися, обмінюватися досвідом і піднімати планку української освіти.