Генеральний директор компанії Lenovo в Україні Тарас Джамалов розповів, чого він очікує від компанії у 2018 році, як створювалася математична модель українського ринку комп'ютерів, а також навіщо Lenovo вкладає кошти у створення соціальних VR-проектів.
Із якими результатами український офіс Lenovo закінчив 2017 рік?
За підсумками минулого року ми можемо назвати себе впевненими лідерами з продажу ноутбуків і планшетів. Станом на січень 2018 року, наша частка на ринку планшетів — 27%, ноутбуків — до 31%.
У сегменті смартфонів у 2017 році ми переходили від продуктів із брендингом Lenovo до продуктів із брендингом Motorola. Періоди трансформації, здебільшого, дають не такі результати, як хотілося б. Тому по смартфонах у нас частка близько 3–4%.
Щодо ноутбуків, ринок України — один із небагатьох в Європі, який, нехай потроху, але зростає з року в рік. Ринки Західної і Центральної Європи, на відміну від нас, із кожним роком падають.
Які плани у Lenovo на 2018 рік для України? Яких показників слід очікувати?
Найбільш стриманий прогноз на 2018 рік — це 5% зростання. Найоптимістичніший — 14%. Більшість дотримується усередненої цифри — плюс 9% із року в рік. Ми теж спираємося на прогноз 7–9% зростання. Це те, що стосується десктопів і ноутбуків.
Ринок планшетів падає з кожним роком, цифри там дуже стрибають. Точно передбачити, яке падіння буде цього року, я не можу. Але не менше 20%.
Попит на планшети зменшується. Згори їх «притискають» ноутбуки, які стають більш легкими та автономними. А знизу — смартфони, в яких діагональ стає все більшою.
Але, незважаючи на це, в Україні цей ринок, як і раніше, великий — сотні тисяч одиниць на рік.
Розкажіть про інноваційні практики у вашій роботі. Що ви впровадили чи плануєте впровадити такого, що конкуренти не застосовують?
Перш за все, ми перезапустили наш сайт Lenovo.ua. Тепер це повністю локальний ресурс. За відгуками наших партнерів і журналістів, це найкращий сайт серед IT-компаній і IT-вендорів: найбільш інноваційний, швидкий, гарний, зручний для користувача. У 2018 році ми активуємо там ще більше цікавого. Користувачам сподобається.
Друга наша інновація — це математичне моделювання ринку ноутбуків. У 2017 році ми запустили цю систему в тестовому режимі. Вона дає змогу з великою точністю прогнозувати обсяг споживання ноутбуків в Україні на кілька місяців уперед. Я не чув, щоб хтось із конкурентів застосовував щось подібне.
Для створення математичної моделі ринку ми залучили фахівців, передали їм максимально деталізовані дані за багато років, описали чинники, які, на наш погляд, впливають на ринок. Цю інформацію завантажили в систему. Система довго думала, підлаштовувала якісь коефіцієнти і видала результат: такий-то чинник не грає ролі, тих або інших чинників бракує.
Під час коригувальних сесій ми намагалися визначити, які ще чинники можуть впливати на ринок, збирали про них інформацію, вносили в систему. Вона знову показувала, які чинники справді впливають, які — ні. У такий спосіб була створена модель, яка дає прогноз ринку на кілька місяців уперед, із похибкою близько 4%.
Модель допомагає правильно розрахувати попит і пропозицію. Завдяки їй ми не «затоварюємо» ринок і не тримаємо споживачів у стані дефіциту. Українські користувачі отримують новинки одночасно з усім світом, без затримок.
Я вважаю, що підхід до роботи з персоналом у нас теж інноваційний. Наші працівники досить автономні, їм не потрібно узгоджувати кожен крок. Але всі, незалежно від основної роботи, беруть участь в якихось додаткових соціальних проектах або проектах із внутрішніх змін. Це підтримує зацікавленість, мотивує людей розвиватися і проявляти себе з іншого боку.
Яке основне завдання українського офісу Lenovo? Це виробництво, продаж чи підтримка користувачів?
В основному ми націлені на підтримку користувачів і маркетинговий супровід.
В Україні ми не виробляємо ані програмного забезпечення, ані апаратного, але співпрацюємо з розробниками, наприклад, з такими проектами, як Sensorama. Студенти Sensorama Academy працюють із нашими ноутбуками та VR-шоломами. Sensorama-studio підготувала для нас потужний VR-проект «Київ: з ранку до світанку», який розміщено на нашому сайті для безкоштовного користування. Фактично виходить, що ми опосередковано створюємо український VR-контент.
У київському «Експериментаніумі» стоїть наш VR-куб — окрема зона з комп'ютером і VR-шоломом. Там доступний увесь освітній контент, передбачений для цього пристрою. Діти приходять у музей і за допомогою цієї експозиції знайомляться зі світом VR. Вони можуть покататися на лижах або помандрувати. Для нас це суто соціальний проект, без монетизації.
Як соціально відповідальна міжнародна компанія частину зароблених грошей ми маємо повертати суспільству. Цей тренд багато років тому започаткував Білл Гейтс, коли вклав всі зароблені статки в благодійний фонд, що займається розвитком медицини, освіти та бореться з бідністю у всьому світі. Це підхопили інші компанії. Хай не все зароблене, але якусь частину своїх доходів вони пускають на соціальні проекти. Ми також підтримуємо суспільно корисну справу — розвиток VR-технологій в Україні.
А крім створення VR-контенту, Lenovo підтримує якісь соціальні проекти?
Так, підтримуємо. Їх досить багато, можна вже списком оформлювати.
Цей рік, принаймні перша його частина, у нас проходить під стягом освітніх проектів. Майже кожні 2–3 тижні ми беремо участь у навчальних програмах, семінарах або форумах, розповідаємо студентам і молоді про глобальні тренди, передаємо досвід в управлінні, маркетингу.
А як щодо стартапів? Інвестує український офіс Lenovo в якісь проекти?
Ми не можемо локально інвестувати в стартапи, але в компанії є глобальний підрозділ, який шукає по світу стартапи і вкладає в них кошти.
Нещодавно ми зустрічалися з однією компанією та обговорювали можливу спільну роботу над пошуком таких стартапів в Україні. Тобто ми в цьому питанні виступаємо посередниками для нашої штаб-квартири, яка займається інвестиціями в цікаві проекти.
Звісно, ми зацікавлені, щоб українські стартапи добре проявилися і зарекомендували себе на світовому рівні. Тому обов'язково допоможемо, якщо вони подаватимуть заявки. Ми зсередини знаємо інтереси і потреби компанії, і нам є що порадити.
Технології віртуальної реальності застосовуються майже у всіх галузях, від промисловості до освіти і охорони здоров'я. Тому сміливо можна сказати, що, розвиваючи українські VR-проекти, Lenovo робить внесок в українську економіку. Детальніше про те, як компанія допомагає молодим талантам освоювати VR-сферу в рамках проекту Sensorama Academy, ми писали в статті «Де освоювати імерсивні технології».