1

Тарас Джамалов: Україна — більш перспективний ринок ПК, ніж Західна Європа

Визначати тенденції на світовому ринку ПК — завдання, з яким компанія Lenovo успішно справляється. Про те, як інноваційні технології впливають на зростання українського ринку споживчої електроніки, про інженерні та дизайнерські рішення, геймерів у «білих комірцях» та українських творців віртуальної реальності читайте в інтерв’ю генерального директора Lenovo в Україні Тараса Джамалова.

За даними компанії Gartner, Lenovo утримує глобальне лідерство за обсягами продажу на ринку ноутбуків. Як вдається залучати споживачів, з огляду на те, що ринок ПК просідає?

Способи завоювання ринку, коли він зростає і коли не зростає — абсолютно різні. Щоб завойовувати ринок на підйомі, достатньо виступити з агресивною ціновою пропозицією та добре працювати з каналами збуту. Навіть якщо не можеш запропонувати кращу ціну, але даєш кращі фінансові умови для партнерів, ритейл-мережі та дистрибуції, ти завойовуєш ринок.

На спадаючому ринку жоден із цих механізмів не працює, тут вирішує тільки споживач. Із появою надлишку пропозицій із боку роздрібних компаній споживач вже більш виважено вибирає, який бренд і яку модель купити. Чому ми в цій ситуації повернулися на першу позицію? Подивимося на результати останніх кількох років усіх галузевих виставок, зокрема IFA, CES, де різні видання й експерти дають нагороди як окремим продуктам, так і брендам. Дуже часто в межах однієї виставки за наші нові пристрої ми отримуємо стільки ж нагород, і навіть більше, ніж усі інші виробники ноутбуків разом узяті. Це означає, що наші продукти цікавіші для споживачів. Ми набагато більше приділяємо увагу тому, які інновації впроваджувати, щоб вони сподобалися людям. 

Дуже важливо зазначити, що ці нагороди стосуються як інженерних, так і дизайнерських рішень. Наприклад, у списках Red Dot Design історично дуже багато наших моделей, які посідають перші місця як найкращі дизайнерські рішення в своїй галузі. За рахунок чого ми цього досягаємо? Щодо дизайну — це відмінна команда дизайнерів. Чому інженерні рішення сильно відрізняються від пропозицій інших брендів? Lenovo — єдиний виробник ноутбуків, у якого є така кількість різних центрів інженерних розробок (R&D-центрів) у всьому світі. Історично склалося так, що частину цих центрів ми розвивали самостійно, а частину придбали разом із іншими брендами. На сьогодні в нас є R&D в Китаї, Японії, США і Німеччині. З кожної країни, в кожній культурі ми збираємо певні інновації, ідеї, рішення, які технічно не можуть зібрати інші бренди, оскільки вони просто знаходяться «в своєму маленькому світі». Наші ж розробники, обмінюючись досвідом і рішеннями, досягають майже досконалості.

ideapad_

А чи не буде ще більшої досконалості, якщо такий центр з’явиться у Східній Європі, наприклад, де-небудь у нас?

Якщо подивитися на земну кулю, Європа — дуже маленька в цілому. І Німеччина дуже близько до Східної Європи...

Але ж ментальність у нас інша...

Коли ми говоримо про R&D-центри в Німеччині, це не означає, що там працюють лише німці. Рівень трудової міграції в межах Європи дуже високий. Так, кілька років тому до нас на пару тижнів приїжджала дівчина-українка, яка працює в Medion (ця компанія належить нам у Німеччині) програмістом у німецькому R&D-центрі. Тож там вже є люди зі Східної Європи, зокрема українці. Коли на наших внутрішніх європейських заходах ми зустрічаємося з колегами з інших країн, то бачимо справді інтернаціональну команду. Загалом ми настільки відкрита компанія, що всі вакансії публікуються в нас на єдиному сайті для всього світу. І будь-яка людина, зокрема українець, може подати резюме та долучитися до нашої команди.

Як аутсорсер, чи може український фахівець сидіти в Києві та працювати, наприклад, на німецький R&D-центр?

У тому вигляді, в якому ви, ймовірніше, це уявляєте, ні. Оскільки є речі, які зараз неможливо робити самому та дистанційно. Щоб вести інженерні розробки, ми говоримо не тільки про «софт», а й про «залізо», необхідно стикатися з усім цим, потрібне обладнання, яке неможливо привозити до іншої країни для кожного дистанційного співробітника. Тому треба пройти конкурс і переїхати до країни, де є R&D-центр, і жити, і працювати разом із нами.

Однак ми залучаємо українські компанії робити для нас проекти, якими, зокрема користуються в усьому світі. Це не зовсім найм співробітників, а певною мірою, надання робочих місць в інших компаніях таким самим талановитим людям. Наведу приклад. Ми — головний партнер проекту Sensorama Academy, який навчає програмуванню віртуальної реальності. Вже були два випуски по чотири проекти в кожному. А в минулому році спільно з розробниками Sensorama Lab ми створили віртуальну прогулянку Києвом: будь-яка людина, надівши шолом віртуальної реальності та завантаживши цей застосунок — він абсолютно у вільному доступі на Steam або Microsoft Store — може ознайомитися з Києвом. Програмний продукт «Київ: з ранку до світанку» повністю створений українцями. Відповідно, ми докладаємо зусиль для того, щоб саме українські фахівці були затребувані в цьому абсолютно новому сегменті ринку — віртуальній і доповненій реальності.

А які рішення з просування техніки ви застосовуєте в нас?

Щодо України, наприклад, можу сказати, що ми — єдиний вендор, який наі серії своїх пристроїв для бізнесу (ThinkPad і ще кілька серій) надає гарантійний ремонт протягом п’яти робочих днів, незалежно від точки в Україні, де пристрій було здано в ремонт. Якщо ви перебуваєте, наприклад, в Ужгороді, і у вас щось сталося з таким ноутбуком, то максимум на п’ятий робочий день після здачі до сервісного центру ви отримуєте його назад повністю працездатним. У Києві цей термін, із великою ймовірністю, буде з сьогодні на завтра, якщо ви здали ноутбук не о 6 вечора. Це, до речі, не означає, що власники ноутбуків ideapad чекатимуть 14 днів, у нас все одно терміни ремонту найкоротші.

ThinkPad_Jungle

Згідно зі звітом IDC, на українському ринку Lenovo також посідає перше місце з продажу ПК і ноутбуків. Чим привертаєте увагу нашого споживача? Які лінійки лептопів найбільш популярні в Україні?

Ми в Україні не обминаємо жодної технології, яка дає нам змогу краще задовольняти потреби клієнтів. Це стосується не тільки інженерних розробок, на які ми безпосередньо не можемо оперативно впливати, а й створення каналів збуту, максимально зручних для клієнтів. Нашу техніку можна купити в найбільшій кількості магазинів у країні. За даними GfK, яка оцінює дистрибуцію, 96% всіх роздрібних магазинів у країні можуть запропонувати вам нашу техніку.

Але найважливіше, що ми створюємо додаткові сервіси, крім гарантійного ремонту в короткі терміни. Lenovo — один із перших виробників, що відкрили власний український колл-центр із обслуговування клієнтів. Коли ви звертаєтеся до контакт-центру будь-якого міжнародного виробника навіть на український номер, то, з великою ймовірністю, спілкуєтеся з людиною з Польщі або Угорщини, де знаходиться колл-центр для східноєвропейських країн.

Кілька років тому ми вирішили, що це не відповідає бажанням українського споживача, і створили свій контакт-центр, де українці можуть зручною для них мовою й у зручній їм манері обговорити будь-які питання та отримати якісну консультацію. Ми також створили повністю локальний сайт, який дає високоякісний контент. У сукупності ці кроки і дали нам змогу вийти на перше місце. До слова, перше-друге місце ми тримаємо вже багато років. Але в 2018 році ми суттєво відірвалися від найближчого конкурента за рахунок того, що у нас всі ці проекти було впроваджено в 2017 році і вже в 2018-му вони дали результат.

Значить, поліпшення в сервісі дають результат швидше, ніж впровадження нових технологій?

Так, адже, як правило, інноваційна технологія в будь-якій галузі спочатку доступна тільки за дуже великі гроші. Якщо ми подивимося на автомобільну промисловість, то 20 років тому автомобіль із АБС був розкішшю, а зараз у принципі заборонені продажі автомобілів без АБС. Потрібно багато років, щоб технологія стала доступна широким масам. Те саме стосується інженерних рішень у ноутбуках. Наприклад, технологія швидкого заряджання, яка доступна в наших моделях для бізнесу преміального сегмента багато років, тільки півтора роки тому з’явилася в найдоступніших серіях ноутбуків.

Коли ж ми говоримо про зміну тієї чи іншої послуги, чи то колл-центр, якісь канали комунікацій або сервісне обслуговування, ми це робимо одразу для всіх клієнтів. Але будь-які дії впливають на споживання не миттєво. Для початку має спрацювати ефект сарафанного радіо, коли люди, користуючись цими сервісами, через деякий час говорять: «Так, дійсно, ми спробували з одним виробником, іншим, але тут нам подобається більше».

Згідно з іще одним дослідженням, Statista Digital Economy Compass, на світовому ринку e-commerce сегмент споживчої електроніки в прямих продажах впевнено посідає друге місце після fashion-індустрії, а в Україні, за даними EVO, тільки третє. Про що це говорить? Для глобальних виробників електроніки наш ринок менш привабливий або, навпаки, більш перспективний, адже є куди рости?

Для нас він, однозначно, більш перспективний. Оскільки є такий показник, як проникнення технологій у маси. Якщо в Західній Європі, наприклад, комп’ютер або ноутбук є в кожній сім’ї, у нас цей показник близько 60%. Якщо ж говорити про конкретну особу, людей без ноутбуків ще більше.

Тобто може бути один ноутбук на сім’ю?

Так, один на сім’ю з трьох-чотирьох осіб. Ми розуміємо, що стримуючим фактором для бурхливого зростання споживання комп’ютерної техніки в Україні є дохід. І в цьому сенсі я з оптимізмом дивлюся в майбутнє та сподіваюся, що достаток середнього українського споживача буде збільшуватися, а відповідно, зростатиме і ринок споживчої електроніки.

До речі, про доходи. На відомому київському ринку б/у-електроніки — запустіння. Продавці скаржаться, мовляв, людям на хліб не вистачає, не те, що на техніку. З іншого боку, в торговельних центрах від гаджетів ломляться полиці. В чому справа? Це так посилився розрив між заможними та бідними або люди хочуть тільки нову техніку? При цьому ви сказали, що доходи не всім дають змогу зробити таку покупку. Можливо, у вас є дані, який у середньому має бути дохід людини, щоб вона могла собі дозволити хоча б бюджетний ноутбук?

Вважається, що типовий споживач комп’ютерної техніки — це представник середнього класу, тобто люди, які витрачають не лише на їжу, а й на розваги. Сюди можна віднести 90% жителів Києва. Я впевнений, що і люди з зарплатнею у 8 тис. грн і більше можуть дозволити собі комп’ютери. 

Чому ж запустіння на ринку б/у-техніки? На мій погляд, поведінка споживача при виборі комп’ютерів сильно змінилася, особливо це відчувається в останні півтора роки. Люди почали оцінювати не лише вартість придбання пристрою, а й так звану сукупну вартість володіння ним, куди входить багато інших витрат, які треба враховувати під час придбання. Зокрема в сукупну вартість володіння потрібно включити ризики виходу пристрою з ладу. Тому краще купити, скажімо, за 10 тис. грн ноутбук із гарантією на рік і розуміти, що він точно буде у вас протягом цього терміну, ніж купити б/у за 5 тис. грн із розумінням, що «завтра» у вас цього пристрою може і не бути. Також враховується такий чинник, як ризик обману — ви не знаєте, що купуєте, коли купуєте б/у-техніку.

Важливо й те, що ми, виробники, спільно з ритейлом даємо клієнту можливість взяти комп’ютерну техніку в кредит або розстрочку. Наприклад, ви можете купити ноутбук тут і зараз, заплативши одну десяту ціни (стандартною вважається розстрочка на 10 платежів) і вже ним користуватися.

На всесвітній виставці CES 2019 і українській CEE 2019 Lenovo презентувала кілька нових моделей, включно з пристроями YOGA, зокрема і ноутбуки-трансформери YOGA C930 та YOGA C730, які представлені і в Україні. Який портрет покупця саме таких гаджетів?

Наша компанія була першою у світі, що в 2015 році запропонувала форм-фактор ПК, що конвертуються, коли екран і клавіатура можуть обертатися один відносно одного. Інші хотіли робити їх окремо. Але зараз навіть наші конкуренти визнали, що запропонований нами формат зручніший — майже всі вони виробляють ПК, які конвертуються. Компанія Lenovo випускає все більш інноваційні пристрої та пропонує їх в Україні.

Lenovo_YOGA_C930_Write

І українці все більше купують?

Тенденція — це зростання. Але якщо в західноєвропейських країнах частка ПК, що конвертуються, — більше 10%, то ми відстаємо в кілька разів.

Для нашого споживача вони ще задорогі?

Вірно, тут вже важливу роль відіграє середній дохід. Одна справа купити бюджетний ноутбук, а інша — ноутбук із середнього, середнього+, а іноді й «лакшері» цінового діапазону. Але ми робимо все можливе, щоб ця технологія була доступнішою. І зараз на ринку України є недорогі ноутбуки YOGA.

Хто покупці цих пристроїв? Дуже часто — це талановита молодь, якій ноутбук потрібен на всі випадки життя. Наприклад, творчі люди, робота яких пов’язана з різними графічними програмами. Для них є спеціальні продукти — пристрій із двома дисплеями, можливістю одразу реалізувати будь-яку творчу ідею в будь-якому місці.

Що стосується нової серії YOGA, наші інженери проаналізували досвід людей, які користуються ноутбуками, що конвертуються, і дійшли висновку, що є одна точка поліпшення, яка буде прийнята людьми. Використовуючи ноутбук, ви з великою ймовірністю стикаєтеся з таким моментом, як недостатньо гучне аудіо. Це обумовлено тим, що технічно зробити якісним звучання у ноутбуків, які стають все тоншими, не так легко. Але у YOGA C930 є спеціальний саундбар, встановлений у шарнір.

Lenovo_YOGA_C930_Active_Pen

Незалежно від того, працюєте ви з ним як із ноутбуком, розгорнули як планшет, поставили як тент, — в будь-якому положенні звук буде спрямований на вас. У цьому новому пристрої, крім саундбара, безліч маленьких, але важливих для користувача змін, які стали можливими лише завдяки опитуванням клієнтів і впровадженню їхніх логічних побажань у нових моделях. На ринку України, до речі, ноутбук YOGA С930 тільки з’явився.

Які ще новинки Lenovo з різних сегментів вийдуть на український ринок цього року?

Зараз один із цікавих сегментів, який у світі зростає дуже швидко, крім ПК, що конвертуються, — це геймінг, ноутбуки та ПК для ігор. Минулого року ми дуже сильно переглянули своє ставлення до ігрового бренду Legion, оскільки до цього всі розглядали ігрові ноутбуки як пристрої для якогось дуже вузького сегмента споживання, для людей-фриків. Ми думали, що геймер — це той, хто ходить у кепці, цілий день вдома грає, але реальність виявилася іншою.

Зараз ми бачимо, що геймерами тією чи іншою мірою є в основному звичайні офісні співробітники, які вечорами, приходячи додому, хочуть приділити час своїй улюбленій справі. Тому ми дуже сильно змінили і дизайн, і «начинку» наших ноутбуків: вони вже мають такий вигляд, що людина може взяти його до офісу для роботи. Зовнішній вигляд стриманий, але, натиснувши пару кнопок, ви можете отримати все, що хочете. 

У цьому році серію Legion буде оновлено: ноутбуки стануть ще потужнішими, зручнішими, з кращим охолодженням. Плюс, що, напевно, користуватиметься попитом в Україні, ми випускаємо ще одну серію ноутбуків, які можна буде використовувати для ігор, — це L340 Gaming.

Legion_Gamers

Вона буде не така дорога, які відмінності від Legion?

Так, будуть скромнішими дизайн, охолодження. Умовно кажучи, якщо Legion — це екстремальна машина, щоб ні в чому себе не обмежувати, грати на максимальних налаштуваннях в іграх, то L340 — це більш доступні пристрої.

До речі, ви проводите турнір серед геймерів, як це дає змогу поліпшувати функціональність ноутбуків?

Ми отримуємо фідбек від користувачів, передаємо зібрані думки до штаб-квартири, все це робиться також за допомогою форумів, контакт-центрів. І в результаті — в кожному новому поколінні впроваджуємо зміни, завдяки яким взаємодія користувачів із пристроями стає комфортнішою.

Чого ще чекати українцям від Lenovo?

У цьому році буде більше аксесуарів. Ми з’ясували, що в Україні і в усьому світі людина, коли купує собі пристрій, хотіла б отримати разом із ним екосистему. Щоб це було і гарно, і зручно. Ми також продовжуємо привозити до України новинки планшетів, у цьому році буде більше моніторів і, звичайно, продукції з сегмента віртуальної реальності.

YOGA_Mouse

Розкажіть про перспективні інновації на світовому ринку.

Якщо говорити про пристрої, які український користувач, на жаль, поки не побачить на полицях, зараз іде бурхливе зростання сегмента електронних помічників, які інтегруються в різні пристрої, зокрема, в розумні колонки або розумні екрани. Ми представили планшет, який, прикріплюючись до спеціальної підставки, стає смарт-асистентом у вашому домі. Йому можна ставити завдання, які ви хочете делегувати, наприклад, управляти вашим часом, якимись подіями.

Оскільки ми заговорили про майбутнє, які інженерні технології можуть сильно змінити вигляд ноутбуків і переконфігурувати ринок комп’ютерних пристроїв?

Реально змінити світ можуть технології доповненої та віртуальної реальності. Зокрема в цій сфері ведуться кілька окремих розробок двома різними дуже великими компаніями. За двома напрямками. Одні розробники йдуть у бік того, щоб шолом або окуляри віртуальної реальності могли зчитувати людську емоцію. Фактично — це додаткове відчуття, інтерфейс взаємодії людини та машини. Як це може бути застосовано? Припустимо, ви дивитеся якийсь фільм, а у нього є кілька сценаріїв, і залежно від того, як ви реагуєте, вам показують той чи інший сценарій.

Lenovo_Future

Отже, один напрямок — це зчитування та розуміння певних людських емоцій. А другий — спрощення інтерфейсу взаємодії з людиною, але вже у зворотний бік: яким чином спростити візуальне сприйняття. І тут ведуться дослідження щодо інтеграції. Спочатку хотіли зробити дисплей, який можна буде вставити в око. Але дійшли до декількох десятків пікселів, які можна показувати, а потім раптом подумали: навіщо нам це робити, коли сигнал можна давати одразу в зоровий нерв. Але на якій стадії розробка і через скільки років або навіть десятків років це рішення може бути реалізовано, я сказати не можу.

Але при цьому класичний ноутбук, на вашу думку, існуватиме довго, або його найближчим часом замінять інші форм-фактори?

Якщо не враховувати такі технології, як нейроінтерфейси, то поки ми не перейдемо на них, традиційні ноутбуки однозначно будуть. Я, наприклад, не дуже вірю в концепт ноутбука, що згортається, оскільки ця технологія, на мій погляд, настільки ж складна, як технологія нейроінтерфейса, але вона програє йому. Думаю, ноутбуки в такому самому вигляді будуть існувати дуже тривалий час, 10 років як мінімум.

Поділіться з друзями

Також за темою

Рубрики

Розділи