1

ThinkPad і вітрило — набір успішного яхтсмена

Організатор школи 1.852 CLUB Олексій Куриленко, успішний український яхтсмен, визнає, що в судноплавстві головне — стійкість. Коли ти в морі та навколо штормить, ти не можеш припаркувати яхту на узбіччі, щоб вийти. Потрібно вистояти. У будь-якій ситуації поруч має бути вітрило, яке слухається капітана, та надміцний ноутбук, що витримає морську вогкість, качку та зміни погоди. Завдяки захищеному і надійному комп’ютеру капітан завжди зможе отримати свіжий прогноз погоди і прокласти курс.

Про те, що таке яхтинг в Україні, чи варто одразу намагатися стати шкіпером та скільки коштує таке захоплення, — в інтерв’ю Олексія Куриленка для блогу Lenovo.

Назустріч мрії

В Україні ходіння під вітрилами — хобі чи професія, якій можна присвятити життя?

Яхтсмен — широке поняття. Ним може бути як спортсмен-олімпієць, професіонал, який за певний гонорар бере участь у перегонах професійних команд, так і аматор, який у вихідні виходить із сім’єю на яхті або любить подорожувати за кордоном. Для одних це професія та спосіб заробити, для інших — хобі.

Щоб стати профі, потрібно закінчити інститут фізкультури, працювати тренером. Такий шлях дуже поширений і недооцінений як спосіб заробити.

Другий варіант — увійти до професійної команди. Так, власники перегонових яхт наймають професійний екіпаж, платять за це гроші — більше, ніж тренеру спортшколи.

Третій варіант — працювати капітаном на яхті, також за непогані гроші, як в Україні, так і за кордоном.

Заробляти на яхтах можна. В Україні сильна школа вітрильного спорту, у нас безліч призерів Олімпіади, чемпіонів світу.

З чого починати людині, яка довго мріяла про яхтинг і нарешті вирішила реалізувати свою мрію?

Потрібне бажання та розуміння того, до чого вона прагне. Виступати на змаганнях — це вітрильний спорт у чистому вигляді, або вибрати яхтинг — відпочинок під вітрилом.

Необхідна фізична підготовка залежить від класу яхти. Для так званих атлетичних класів яхт потрібна висока функціональна фізична підготовка. Існують також технічні класи яхт, де більшою мірою важливіша  не стільки фізична, як розумова діяльність і багатий досвід. Вибір є завжди.

Чому доведеться вчитися, щоб ходити під вітрилом?

Перший варіант: люди звертаються до школи яхтингу. 1.852 Club, яку я представляю, — одна з таких шкіл. Навчання там — це 15 тригодинних теоретичних занять, які включають у себе Міжнародні правила попередження зіткнень судів, морську лоцію (опис морів і узбереж для потреб судноводіння — ред.), аспекти керування, конструкцію яхти тощо. По суті, це як автошкола: ПДР на воді, наука судноводіння та навігація.

Після цього людина проходить із нами офшорну практику (у відкритому морі. — ред.). Як правило, це відбувається в Середземному морі. Потім вона складає іспити й отримує міжнародну ліцензію. Тепер вона може сама безпечно виходити в море та керувати яхтою за відносно гарної погоди, а також або розвиватися далі на аматорських змаганнях, або подорожувати із сім’єю та друзями.

Другий варіант: я можу також навчити азам керування людину, яка прийшла особисто до мене. Далі вона може звертатися до численних власників яхт, аматорських команд, брати участь в аматорських змаганнях. Зазвичай власники яхт вдаються саме до такої моделі.

Чому ваша школа так називається — 1.852 CLUB?

Усе просто: морська миля включає в себе 1852 метри.

Aleksey_Kurilenko_ThinkPad_Logo

Стійкість — перше правило яхтсмена та його ноутбука

Яка головна риса характеру шкіпера, капітана судна? І чому?

Одна з головних якостей моряка — вміння терпіти. Важливі холоднокровність, розважливість, стресостійкість. Море, холод, качка — ти постійно піддаєшся несприятливому впливу зовнішнього середовища. А яхта — це не автомобіль, який можна кинути на узбіччі в будь-який момент. Якщо ти вже потрапив у шторм, повинен звідти вийти. Ліцензія дає можливість взяти яхту й вийти в море, знання ж допомагають повернутися на берег (не зневажайте навчанням).

Море не любить ковбойських вчинків, тут усе потрібно робити напевно. Ти повинен вміти триматися у стресових ситуаціях, приймати правильні рішення й бути холоднокровним.

З вами завжди ноутбук. Якою технікою ви користуєтеся?

У мене Lenovo ThinkPad T510. Він справді міцний. Зізнаюся, я навіть не знав, що таке буває. Мені подарував його старий товариш — яхтсмен-ветеран Андрій Рягузов, коли прийшов до мене освіжити запас знань і отримати міжнародні та українські права.

Коли я розібрався в цьому ноутбуці, то просто закохався в нього. Він має чимало переваг, які особливо важливі в морі, а це досить суворе середовище для техніки.

Багато разів траплялося, що я його впускав. Або на відкритий ноутбук потрапляла морська вода. Тоді я думав: ну все, йому кінець. Але вода просто виливалася через спеціальні відводи на дні корпусу, не торкаючись електроніки, і ноутбук працював далі.

ThinkPad вирізняється потужним акумулятором. Можна використовувати також док-станцію та не хвилюватися через те, що ноутбук розрядиться у важливий момент.

Окрема тема — TrackPoint на клавіатурі. Якщо руки мокрі або в рукавичках, зі звичайним ноутбуком працювати не можна, оскільки тачпад не слухається. А з TrackPoint можна працювати за будь-яких умов.

Крім цього, цей ThinkPad легко модернізується: в ньому можна замінити процесор, пам’ять, встановити будь-які модулі, веб-камеру, GSM-модуль для інтернету.

Aleksey_Kurilenko_ThinkPad_Botton

А для чого GSM-модуль? Як інтернет ловить в океані?

Якщо це прибережне плавання, то ловить, а далеко в офшорі — ні. GSM-модуль зручний тим, що, приїхавши в будь-яку країну, ти можеш купити картку з інтернетом. Тобі не потрібно буде бігати берегом, шукаючи Wi-Fi, щоб завантажити свіжий прогноз погоди або карти. А ціна питання — $7–8 за картку.

Олексію, як на судноводіння та вітрильний спорт вплинув розвиток інтернету та високих технологій? Як змінився яхтинг за останні десять років?

Навігація — консервативна сфера, і зміни тут відбуваються дуже довго. Але розвиток технологій вплинув досить сильно. Сучасні вітрильні судна оснащують підводними крилами, які зменшують тертя об воду та дають змогу збільшити швидкість. Набираючи її, яхта виходить на крила та ковзає на них. Завдяки цьому вона може йти в чотири рази швидше за вітер. При такій швидкості потрібно блискавично реагувати на будь-які зміни в положенні судна. Для цього на деяких перегонових яхтах установлюють апаратно-програмні комплекси, оснащені за такою схемою: гіроскоп – комп’ютер – привод на підводні крила. Вони  реагують на зміну крену й диференту (нахил судна в поздовжній площині — ред.), вітру, зі швидкістю й точністю, недоступною людині, тим самим стабільно підтримуючи максимально можливу швидкість. 

Гаджети стали портативними, з’явилися сенсорні екрани. У морі це дуже зручно. Стали широкодоступними програмні комплекси для моделювання погоди, гідродинамічних і аеродинамічних умов, що істотно полегшує судноводіння. Раніше треба було зняти координати GPS, нанести їх на карту, прокласти курс. І ти розгортав карту, сідав, прораховував, креслив.

Зараз усе набагато простіше. Ти пальцем на екрані вказуєш свої подорожні точки, а програма сама прокладає курс, з урахуванням осадження судна та інших особливостей. Та ще й покаже місця на маршруті, куди ти можеш зайти поїсти або заправитися.

Aleksey_Kurilenko_ThinkPad_Keyboard

Яхтинг. Із чого почати. Витрати та ліцензування

Повернімося до питання стартового капіталу. Яка сума потрібна людині, щоб почати займатися яхтингом?

Стартовий капітал — купити жетон на метро, доїхати до яхт-клубу і взяти із собою бутерброд, щоб не померти з голоду. Існує чимало варіантів: можна з кимось вийти на воду, допомогти якимось чином із утриманням яхти. Іноді це взагалі може нічого не коштувати.

Що стосується навчання в школі, то теоретична частина коштуватиме приблизно 7–8 тис. грн на денному та близько 3 тис. грн — на заочному відділенні. Поїздка на практику дорожча: оплата послуг інструктора — від 600 євро й вище залежно від часу, регіону. Наприклад, Греція дешевша за Кубу або Норвегію. Ще приблизно 600–650 євро за оренду яхти, послуги інструктора-шкіпера. Туристична подорож коштуватиме 350 євро, на тиждень — близько 800 євро. Ліцензія на керування яхтою — 200–300 євро.

Це триватиме приблизно півроку та коштуватиме 1200–1300 євро. Ця сума виплачується не одразу, а частинами. Наприклад, спочатку потрібно пройти навчання, практику, а ліцензію можна оплатити пізніше — коли вона знадобиться. Так, ліцензія не потрібна для маломірних суден — до 24 метрів. У цьому випадку підійдуть звичайні аматорські права.

Який тип яхт вибирають початківці?

Залежить від мети. Якщо людина справді хоче навчитися керувати яхтою, потрібно починати з маленьких. Існує приказка: маленькі яхти роблять моряків, великі — приносять славу. На маленькій яхті швидше розумієш процеси взаємодії «яхта – людина – стихія – вода – вітер».

Потім, звичайно, потрібно походити на великих яхтах. Вони вирізняються інерцією, певними особливостями керування. Потрібно розуміти, з чим доведеться взаємодіяти, коли ви будете кататися на них за кордоном.

Чи можна виходити в море на маленькій яхті?

Без проблем, але тільки у прибережній зоні та вдень. Таке судно не обладнане ходовими вогнями — без них уночі у відкрите море не можна. Щоб вийти на 2–3 дні, необхідне судно хоча б 20 футів (близько 6 метрів. — ред.) завдовжки, щоб воно було з рубкою, укриттям, де можна сховатися від негоди, а також із ходовими вогнями.

Якими мають бути судно та команда для трансатлантичної подорожі?

Мають бути виконані вимоги до конструкції та обладнання яхти. Припустімо, на одномісному швертботі Laser ви легально не перетнете Атлантичний океан. Так, були люди, які перетинали його фактично, але, з формальної точки зору, це неправильно та заборонено.

Що стосується команди, програма-мінімум — три повноцінні ходові вахти, коли є рульовий і помічник (матрос), тобто мінімум шестеро осіб із тим чи іншим досвідом.

Зараз, на жаль, багато авантюристів, які цим нехтують. Вони організовують команди, в яких тільки одна досвідчена, підготовлена людина, а решта — туристи, які не тільки вперше йдуть через океан, а й вперше піднялися на борт. Але я б тричі подумав і ретельно вивчив інформацію про склад екіпажу, досвід рульового, капітана. Уважно вибирайте школу та людей. Тоді ви отримаєте за свої гроші максимум задоволення.

Купити VS орендувати

В одному інтерв’ю ви говорили, що утримувати яхту в Україні дорожче, ніж в інших країнах. Що входить в її утримання? Чи має сенс купувати яхту або можна просто орендувати?

Справді, в Україні все, що пов’язано із сервісом яхт, дуже дороге. Хоча залежить від того, із чим порівнювати. Якщо порівняти з Ніццою та Каннами, то дешевше, а якщо з Грецією, Німеччиною — напевно, дорожче.

Для розуміння: на Ібіці ви можете в одній і тій самій бухті переночувати і за 80, і за 400 євро. Усе залежить від того, у який марині (стоянка для яхт. — ред.) зупинитися. У муніципальній це коштує 80 євро, причому вона не тільки дешевша, а й ближча до центру міста та туристичних «смаколиків». Ціна не завжди залежить від якості. У якомусь київському яхт-клубі за стоянку яхти 35 футів візьмуть 200 євро на місяць, у тій же Греції, в Афінах — удвічі більше.

Чи має сенс купувати? Я б, напевно, не купував. У мене було б так зване судно day sailor — для денних походів під вітрилом, щоб час від часу відпочити із сім’єю. Це була б невелика яхта з низькими витратами на утримання.

Про які витрати йдеться?

Експлуатаційні. Передусім це стосується стоянки, адже судно на зиму потрібно витягувати з води на берег. Необхідно платити за послуги підіймального крана, оплачувати зимову стоянку.

Варто проводити регламентні роботи, хоча б мінімальні: пофарбувати підводну частину захисною фарбою (щоб не наростали черепашки та водорості), здійснювати дрібний ремонт, сервісне обслуговування систем — двигуна, електроніки (якщо вона є).

Специфіка яхти — вона має постійно ходити, інакше починає гинути: в ній щось ламається, загниває. Яхту не можна залишити на рік на стоянці, а потім протерти пил і вийти на ній у море. Необхідно, щоб вона постійно працювала, — тоді яхта живе.

Чемпіони з Київського моря

Чи дружелюбні українські моря до початківців-яхтсменів? У яке море найкраще вийти вперше?

Україна сильна своїми яхтсменами. Валентин Манкін, триразовий олімпійський чемпіон у різних класах яхт, почав свій шлях на Матвіївській затоці, продовжив на Київському водосховищі та досяг вражаючих результатів. Тож це залежить лише від бажання.

Скрізь добре, де є вода. Можна займатися і на Київському морі, і на затоці Оболонь. До речі, в нас виросло кілька призерів Олімпіади та чемпіонів світу — вони не тільки росли там, а й починали звідти.

А ви?

Я народився в Бердянську та починав на Азовському морі. І хлопці з Маріуполя (Валерій Кудряшов — срібний призер Кубка Європи, Іван Жукалін — переможець Кубка Європи) зараз тренуються в Києві, Маріуполі. Тож локація не має значення, важливе бажання.

Безумовно, добре, коли є акваторія, де вітряно. Візьмемо, наприклад, озеро Гарда в Італії. Там таке місце, що вітер дме за часом, тому можна спланувати свої тренування. У нас, на жаль, так не вийде — погодні умови хаотичніші. Але багато хто виріс на таких маленьких непередбачуваних акваторіях і став сильним яхтсменом.

Aleksey_Kurilenko_ThinPad_Navigation

Життя, сповнене звершень і досягнень, — вибір сміливих і сильних духом людей. Олексій Куриленко — саме з таких. Своїм прикладом він доводить, що навіть із мінімальною стартовою базою мрія «Хочу стати капітаном» здійсниться, якщо є прагнення рухатися вперед.

Поділіться з друзями

Також за темою

Рубрики

Розділи