У кожного бізнесу — своя історія. У когось вона починалася з офісу в гаражі, студентського проєкту з друзями ентузіастами чи маленької сімейної справи. А в когось — з ноутбука та великої віри в себе. Незмінним в усіх цих історіях залишаються технології, без яких неможливий розвиток і масштабування бізнесу.
Компанія Lenovo в Україні, разом із редакцією Економічної Правди, створили відеопроєкт “У мене був ноут…”. У ньому три підприємці розповіли про свій шлях: про те, як усе починалось; про перші успіхи та перші помилки; про свої принципи ведення бізнесу та плани на майбутнє. Це історії масштабування, що починалися з маленьких ініціатив і великого завзяття. Хто ці люди?
Артем Бородатюк, засновник компанії Fractal Group.
Історія Артема Бородатюка та агенції Netpeak почалася у 2006 році, коли студент одеського політеху, пишучи огляди відеоігор, зацікавився SEO оптимізацією. Накопичений досвід швидко перетворив його з автора текстів на консультанта з інтернет-маркетингу. Згодом зростання кількості замовлень змусило Артема наймати команду і відкривати перший офіс — невелику мансардну кімнатку в Одесі. Усвідомлення власної справи як “бізнесу” прийшло пізніше, коли з'явилися чіткі процеси та менеджмент.
Вихід на київський ринок та конкуренція спонукали Артема сформулювати глобальну мету — створити серію бізнесів, які б генерували 1% ВВП України. Потреби клієнтів, як-от необхідність відстежувати дзвінки, приводили до створення нових компаній — наприклад, ШІ-платформи Ringostat. З часом Netpeak перетворилася на Fractal Group, що об'єднує компанії у сферах digital, SaaS та аналітики. Сам Артем наголошує на важливості дисципліни, стратегічного мислення та проходження засновником усіх ролей у компанії.
Любов Лисенко, засновниця компанії “Біобаланс”.
“Біобаланс” почався не з бізнес-ідеї, а з прагнення Любові здобути фінансову незалежність і власне житло. У 2010 році вона випадково дізналася про трихограму — корисну комаху-паразита для боротьби зі шкідниками — і вирішила закрити прогалину на ринку, організувавши весь процес від розведення до внесення біоматеріалу на поля.
Свій перший великий контракт у Миргородському районі Любов отримала, не маючи ні лабораторії, ні транспорту, ні навіть оформленого ФОП. Завдяки наполегливості вона залучила позику, знайшла трихограму та льотчиків, і успішно уклала перше партнерство.
Переломним моментом став зірваний підрядником з малої авіації проєкт, що змусив “Біобаланс” інвестувати у власний флот БПЛА. У 2024 році компанія взяла участь у навчально-грантовій програмі Think On. Ukraine від Lenovo, де посіла друге місце та отримала грант. Ці кошти пішли на купівлю й переобладнання дронів. Наразі "Біобаланс" має власні БПЛА і готується продавати ці рішення іншим агрокомпаніям, не лише в Україні.
Сьогодні “Біобаланс” працює з найбільшими агрохолдингами країни, обробивши близько 10 мільйонів гектарів. Любов Лисенко керується принципом “Якщо вже зробила перший крок — не шукай причину зупинитися. Шукай спосіб зробити наступний” і вважає, що справжнє масштабування її компанії ще тільки попереду.
Андрій Гайдут, засновник компанії Laba Group.
Історія Laba Group розпочалася у 2015 році, коли співзасновник Андрій Гайдут усвідомив потужний вплив освіти на життя людей та економіку. З проведення офлайн-лекцій про бізнес та лайфстайл компанія перейшла до інтенсивних курсів, сфокусованих на бізнес-знаннях, які можна швидко застосувати. Тоді ж Laba здійснила ключовий для масштабування перехід на онлайн формат, що було нетипово для українського ринку.
Впровадження продуктової логіки та культури роботи з даними, де всі процеси вимірюються для тестування попиту, зумовило зростання компанії. Laba перетворилася на групу, включивши окремі бренди: креативну школу Skvot, ІТ-школу robot_dreams та школу бізнес-англійської Vocabulaba. Пандемія та висока конкуренція підштовхнули компанію до міжнародної експансії. Сьогодні Laba Group працює у восьми країнах, адаптуючи курси під запити локальних ринків. Андрій Гайдут наголошує на важливості лідерських навичок та якісних стосунків у команді як ключових елементів для масштабування бізнесу.
Більше про історії підприємців — дивиться на YouTube каналі Економічної Правди.
Шлях героїв проєкту доводить: для успішного бізнесу не завжди потрібні великі інвестиції та продумані на пʼять років стратегії. На старті завжди стоїть людина, її наснага та палке бажання побудувати власну справу. І тоді з юнацького підробітку виростає група компаній, зі студентської авантюри — великий технологічний агробізнес, а точкових офлайн-лекцій — міжнародна освітня мережа.
Ми в Lenovo переконані — іноді не вистачає лише сміливості, щоби перестати відкладати свою справу на потім. І надійним помічником у цьому є технології, що допомагають підприємцям масштабуватися, працювати швидше та ефективніше, створюючи розумне майбутнє для кожної великої та маленької компанії.