Офіс компанії Lenovo в Україні час від часу запрошує на стажування перспективних студентів різних спеціальностей. Ми впевнені, що найкращий спосіб засвоїти будь-які знання — це застосувати їх на практиці. А досвід стажування в таких компаніях стане в пригоді і в навчанні, і в роботі.
Цього року до команди Lenovo долучився студент-маркетолог із Києво-Могилянської академії Орест Шеремета. Після закінчення стажування хлопець вступив на стипендіальну програму Erasmus+ і найближчі пів року вивчатиме маркетинг в університеті Альмерії (Іспанія). Ми попросили Ореста поділитися враженнями про стажування та розповісти про можливості, що відкриває наполегливим студентам програма Erasmus+.
Оресте, ви вивчали маркетинг в Києво-Могилянській академії. Чому обрали для себе маркетинг? Що цікавить вас у цій сфері?
Під час вступу до Академії я обирав між двома напрямами: програмуванням та економікою. Щодо програмування — я вивчав різні мови, пробував себе в різних галузях: і С++, і веб-дизайн, розробляв веб-сайти як фахівець із front-end, back-end. Мені ця справа здавалась легкою, але була відверто не цікавою. Я відчував, що це не моє. Тому й зупинився на економіці, а саме на маркетингу.
Маркетинг потрібен, щоб задовольняти потреби споживачів. А це зовсім не простий процес. Треба проаналізувати ринок, вивчити тенденції його розвитку, зрозуміти потреби та поведінку споживачів, вирахувати час і бюджет, потрібні для певної кампанії або заходу. Це творча діяльність, постійна співпраця та взаємодія з дуже різними людьми. Саме через це маркетинг видався мені цікавим. Вже три роки я вивчаю його в Києво-Могилянській академії. Нещодавно завершив стажування в маркетинговому відділі компанії Lenovo. Там я ще раз переконався, що обрав справу, якою хочу займатись.
Чим саме ви займалися протягом стажування в Lenovo? Як вам атмосфера в компанії? Які враження склалися про команду?
Я вперше потрапив до такої великої міжнародної компанії, і це був дуже крутий досвід. Одразу на старті поринув в розробку кампанії для підвищення впізнаваності бренда в Києві. Це було і складно, і цікаво, та наступні етапи стажування виявилися ще більш цікавими та насиченими. Все згідно з девізом «Безкінечно вперед!» :)
У Lenovo я отримав свій перший досвід організації івенту. Це була презентація нового флагмана YOGA C930 в Україні. Ми розробили справжнє театральне дійство з виступом та спеціально написаним саундтреком. Презентація відбувалася на АртПричалі біля Дніпра. Поєднання всіх деталей цього перформансу забезпечило вау-ефект, вартий такого неймовірного ноутбука.
Чудовим досвідом стала участь у весняній виставці CEE 2019. Ми розробляли стенд Lenovo, планували шоу-програму з ведучими та діджеями.
Звісно, ми працювали командою над усіма завданнями. Марина Дорошенко, Анна Кузнецова, Марина Кайдаш справді дуже професійно розуміються на маркетингу та багато чому навчили мене на цьому шляху.
Такі професіонали працюють у всіх відділах Lenovo. Саме тому команда працює дуже злагоджено й чітко. Атмосфера в офісі панує робоча й дружня. Часто лунають жарти, колеги вітають один одного зі святами, із персональними досягненнями — це надзвичайно.
Чому ви обрали для стажування саме Lenovo?
Тут зіграв роль мій попередній досвід роботи. Я майже рік працював продавцем-консультантом у мережі магазинів Brain. Мені було цікаво, хто, як і що просуває на ринку, як компанії створюють попит, які потреби кінцевих споживачів вони задовольняють. Там я зрозумів, як взаємодіяти з кінцевим споживачем, як працюють промоактивності, акції, побачив, наскільки ефективним можуть бути елементи партизанського маркетингу.
Це був гарний досвід для мене. По-перше, мені цікаві технології, і, як продавець, я мав змогу краще вивчити техніку різних брендів. По-друге, ця робота також дещо посилила мої знання у сфері маркетингу.
Продаючи товари різних брендів, я звертав увагу, як у них побудований маркетинг. Маркетингова діяльність Lenovo в Україні була на рівень вищою за конкурентів. Їхні кампанії, заходи, банери, робота їхнього сервіс-центру — все це має велике значення для споживачів. І це стало вирішальним аргументом, чому я хотів стажуватись саме в Lenovo.
Чи вплинув новий досвід на ваші подальші рішення щодо розвитку, кар’єри?
Так, досвід, що я отримав в Lenovo, трохи змінив моє бачення сфери і допоміг вирішити, в яких напрямках маркетингу я хочу працювати. Я зрозумів, що найбільш мені цікаві маркетинговий менеджмент та комунікації. Отже, магістерську програму обрав за напрямом Strategic Marketing Management.
Оресте, ви складали іспит із теми «Поведінка споживачів». Розкажіть, будь ласка, про це. Що саме визначає поведінку сучасного споживача? Як вона змінилась останніми роками і як, на вашу думку, буде змінюватись найближчим часом?
Вибір споживача залежить насамперед від його потреб, смаків, звичок, навіть традицій. Ціна також відіграє важливу роль. Доходи та можливості споживача є обмеженими, отже, постає проблема вибору.
Якщо говорити про споживачів електроніки, сьогодні є цікава тенденція. Замість того, щоб одразу купити продукт, що задовольняє потреби, люди намагаються відкласти трохи більше грошей та взяти продукт із якоюсь додатковою функцією. Це результат того, як впливають на споживацьку думку блогери, лідери думок.
Зокрема люди хочуть не простий офісний ноутбук, а обирають пристрій, в якому є якась певна «фішка». Можливо, цікавий дизайн або тачскрін, чи він розкривається на 360 градусів, як-от Lenovo YOGA. Люди завжди були схильні йти за модою в своєму виборі. Та розвиток техноблогерів, що регулярно роблять огляди інновацій, ще більш посилили цей ефект.
Ви вступили на навчання в програмі Erasmus+. Розкажіть, будь ласка, про цю програму. Які можливості вона відкриває?
Це стипендіальна програма з обміну студентами між університетами Європи. Навчання за нею триває п’ять місяців, а всі першочергові витрати повністю покриває стипендія.
Я поїду до університету Альмерії, що на півдні Іспанії. Вивчатиму там аналітичні аспекти маркетингу, стратегічний маркетинг, маркетинг менеджменту та туристичний маркетинг. Я родом зі Львова, це культурна столиця України з розвинутою туристичною сферою. Тож мені буде надзвичайно корисно та цікаво вивчити туризм із погляду маркетингу.
Та й взагалі, Erasmus+ відкриває фантастичні можливості. Ти півроку живеш за кордоном, навчаєшся у видатних університетах, у викладачів із усього світу. І це не вчителі теорії, а практики, що мають власний бізнес або є провідними фахівцями в потужних компаніях. Навчатися в таких людей — це честь.
Думаю, такий досвід дуже допоможе і в побудові кар’єри, і навіть в науковій діяльності. Тому я всім рекомендую подаватися на такі програми, це реально варто зусиль.
Чи складним виявився вступ до програми? Що вам допомогло впоратись?
Потрапити в програму можуть студенти партнерських університетів. Зазвичай це дуже непросто. Наприклад, у Києво-Могилянській академії на два місця претендували 30 студентів. Я подавався на програму тричі протягом трьох років навчання і от нарешті потрапив.
Умови подачі теж непрості. Треба зібрати багато документів. Потрібний рівень мови залежить від університету, в який ти їдеш. А от рівень знань має бути високим. Мінімальний бал, із яким можуть взяти на програму, — це «В», тобто 4. До того ж, треба бути впевненим, що предмети, які ти вивчатимеш у партнерському університеті за кордоном, відповідають твоєму home university.
Університет також висуває свої вимоги. Зокрема студент має бути активним у певних громадських заходах навчального закладу.
Грає роль досвід стажування або роботи. В мене такий досвід був. Думаю, рекомендаційний лист від Lenovo дуже допоміг отримати цю стипендію.
Ви завзятий геймер. У що саме ви граєте і чому обрали саме ці ігри?
Завзятий геймер — абсолютно точно сказано. Я граю в комп’ютерні ігри років, напевно, з трьох. Тоді я дуже любив ганяти в Need for Speed. Із часом перейшов на RPG-ігри, де треба створювати та прокачувати свого персонажа.
До речі, моє стажування в маркетинговому відділі компанії Lenovo розпочалося з приємного сюрпризу. На моєму робочому місці стояв Lenovo Legion Y730. 15-дюймовий «монстр» (у максимальній комплектації) миттєво порався з усіма поставленими завданнями: презентації, копірайтинг, аналіз конкурентів, паралельно з увімкненими відеодзвінками, навіть не приводили його охолодження в роботу. Лише мої «тести» в перерві між роботою допомагали Lenovo Legion Y730 розкрити свій потенціал. Ну, ви розумієте, я досі полюбляю трохи «розслабитися» в Warcraft t, PUBG та CS:GO.
World of Warcraft від студії Blizzard — це сьогодні моє найбільше захоплення. На мою думку, це найяскравіший представник рольових ігор за всіх часів. Там безліч можливостей, гра надзвичайно захоплююча. У Західній Україні є навіть гільдія гравців, там 40–50 осіб, вони ходять в рейди, в підземелля. Вони мають графік, за яким вони грають. Ми якось грали з ними, і це було дуже класно. Хлопці неймовірні.
Що, крім геймерства, ще захоплює вас у житті?
Дуже люблю швидко їздити на автомобілі. Можливо, це пов’язано з тими самими гонками, в які я змалечку почав грати. Я навіть брав уроки екстремального водіння на автодромі «Чайка». Рекомендую таке всім, бо в щоденній їзді містом ці навички теж можуть стати в пригоді.
Люблю плавати, це допомагає розслабитись після робочого дня, розтягнути хребет. І взагалі це такий спорт, який і м’язи гарні дає, і задоволення.
Дуже люблю читати. В мене вдома велика бібліотека, там переважно книги в жанрі фентезі. Батько всіх цих фантастичних світів — це Толкієн. Також вражаюча серія книг — «Ерагон» Крістофера Паоліні. І третя моя улюблена серія — це «Шістка воронів» і «Королівство шахраїв» Лі Бардуґо. Це книги про вуличних бандитів. Їхнє життя та афери, також переплетені з магією, щоправда, тут вже обійшлося без драконів.
Оресте, як на вашу думку, чи потрібні сучасним студентам стажування за обраною професією? Можете дати кілька порад, як обрати місце для стажування?
Я вважаю, дуже потрібно, я б навіть зробив його обов’язковим. Тим більше, зараз всі сучасні університети на партнерських засадах співпрацюють із компаніями-роботодавцями і мають ярмарки вакансій. Крім університетських ярмарків, шукати вакансії на стажування можна на таких платформах, як Rabota.ua, Work.ua.
Стажування — важлива частина навчання, бо тільки на практиці можна зрозуміти, навіщо тобі цей предмет і яка з нього користь. А теорія лише частково відповідає дійсності.
Чи відчували ви під час роботи, стажування складності, пов’язані з різницею поколінь?
Зовсім не відчував, якщо чесно. Якщо говорити про Lenovo, у колективі люди надзвичайно дружні й товариські. Я жодного разу не відчув дискомфорту або сором’язливості. В мене виникало багато питань, і завжди було до кого звернутись, всі цілком адекватно реагували, пояснювали.
Які поради ви можете дати поколінню Z, вашим одноліткам, як будувати взаємини в колективі старших людей?
Я бачу, як студенти поводять себе з викладачами чи в будь-якому колективі старших людей. Можу порадити, мабуть, що не треба зайве хизуватися. Краще зробити, що тебе просять. Я на стажуванні брався за всі можливі завдання та старався виконати їх по максимуму. Щось вдавалось краще, щось гірше, але в процесі я вчився.
У 40-річніх людей, на відміну від мого покоління, є певна стриманість, тверезість мислення. У Lenovo мені подобалось спостерігати, як люди працюють із інформацією: вміють її обробляти, аналізувати, робити висновки та використовувати в подальших планах. У моїх батьків я бачу такі самі вміння. Тож, можливо, воно приходить із віком. Я думаю, нашому поколінню не завадив би такий скілл і в подальшому навчанні, і в кар’єрі.
Компанія Lenovo в Україні щиро бажає Орестові успіхів у навчанні та роботі. Ми з радістю готові ділитись власним досвідом із завзятою молоддю, що прагне глибше поринути у свою майбутню професію.
Бажаєш потрапити на стажування в офіс Lenovo в Україні? Заповнюй анкету!