1

Максим Федотов, учитель інформатики в школі Claris Verbis: «Діти приходять до мене із запитанням: “Як визначити людину за IP?”»

Діджитал-технології в освіті давно вийшли за межі уроків інформатики. Для сьогоднішніх школярів діджитал — природне для життя середовище. А школі потрібно намагатися не відставати від дітей і зберегти в них інтерес до навчання.

Поки із цим краще впоралися приватні школи. Їхні засновники та викладачі більш гнучкі, сприйнятливі до змін, готові експериментувати та творити разом із дітьми.

З Максимом Федотовим, учителем інформатики в школі Claris Verbis, ми обговорили, як діджиталізація впливає на навчальний процес у школі, як навчити дитину орієнтуватися в потоках інформації та який комп’ютер потрібен школяру для навчання.

Максиме, ви вже декілька років ведете гуртки із програмування й тепер викладаєте інформатику в Claris Verbis. Із якою метою або запитаннями до вас приходять діти? Що їх цікавить у сфері інформаційних технологій (ІТ)?

Зазвичай дітям цікаво грати та дізнаватися, як створюються їхні улюблені ігри. Або якісь хакерські «штучки», наприклад: «Як зламати Пентагон?». Або «Як вирахувати людину за IP?». Я показую якісь маленькі «фішки», щоб їх зацікавити, а потім спрямовую до основ. Так діти розуміють, що інформаційні технології набагато глобальніші, ніж вони думали. Це цілий світ, від масштабів якого паморочиться голова, а процес вивчення захоплює цілком. За рік у Claris Verbis я почув дуже багато запитань щодо 2D- або 3D-графіки, створення сайтів, ігор, програм. Навіть щодо створення вірусів і про те, як від них захищатися.

Експерти прогнозують, що в найближчі десять років навички програмування для людини стануть такими ж природними та затребуваними, як сьогодні — знання англійської. Чи відчуваєте ви вже зараз такий запит? Чи готуєте до цього учнів?

Я повністю в цьому впевнений. Швидкість, із якою розвиваються технології, просто вражає, а їхні можливості здатні задовольнити потреби кожної людини.

Уже зараз ми застосовуємо програмування в житті, не помічаючи цього. Ми не розлучаємося з телефоном, постійно користуємося Google, тим самим «навчаючи» нейромережу та підлаштовуючи систему під себе. Програмування — це не лише введення коду. Воно може бути візуальним і вербальним. Я навіть уявити не можу, які способи програмування ще з’являться. У майбутньому воно забезпечуватиме повсякденний комфорт і продуктивність роботи. Я постійно говорю про це своїм учням, наводжу приклади, де вже зараз у житті використовуються ІТ. Правда, такі масштаби одразу не вкладаються в їхніх головах, але в них ще буде час усе усвідомити.

Maksim_Fedotov

Максиме, розкажіть, як зазвичай будується ваш урок.

Зазвичай це 20% теорії та 80% практики. Основний принцип: діти дивляться, що я роблю, і повторюють за мною. Коли вони отримують результати й усвідомлюють, що зробили все власноруч, це приносить їм стільки задоволення! Вони ще місяць можуть хвалитися успіхом перед батьками. Коли я отримую такий ефект, розумію, що досяг мети.

Чи маєте ви рецепт цікавого уроку для всіх, навіть для тих, хто не дуже захоплений ІТ?

Я взагалі прихильник ідеї, що всі сфери науки цікаві, й абсолютно будь-яку людину можна зацікавити чим завгодно. На уроках ми граємо, розмовляємо, я показую мотиваційні відеоролики про ІТ, презентації. Наші заняття відповідають тенденціям. Це завжди цікаво.

Сучасні підлітки добре обізнані з цифровими технологіями. Чи траплялися випадки, коли їхні запитання або міркування змушували вас задуматися або ошелешували?

Я часто стикаюся з такими запитаннями й ніколи не боюся визнавати перед учнями, що можу чогось не знати. Сфера ІТ розвивається дуже швидко, і не бути в курсі всього — нормально. Такі моменти я теж використовую для навчання: прошу учня, щоб він підготував інформацію щодо запитання, на яке я не зміг йому відповісти, і розповів про це на уроці. Таким чином учень на 100% задіяний: він заглиблюється в тему, виробляє навички публічного виступу, відчуває відповідальність за результат — йому це подобається.

Максиме, на ваш погляд, діджиталізація підлітків заважає їм навчатися? Чи це ресурс, який викладачі мають використовувати?

Проблема сучасності в тому, що інформації так багато, що люди її вже не бачать і не сприймають. Я називаю це парадоксом доступності інформації. Людина знає, що все необхідне завжди можна знайти, і тому не вважає за потрібне цілеспрямовано щось вивчати. Саме через це система освіти в усьому світі має бути повністю перебудована. Проте люди поки не до кінця розуміють, якою вона має стати. Як учитель інформатики я навчаю дітей правильно шукати й обробляти інформацію, «упаковувати» її в доступну форму, наприклад у вигляді презентації. Коли на роботу з інформацією витрачаєш стільки зусиль і уваги, вона засвоюється. І такий підхід ефективний для будь-якого предмета, не лише для інформатики.

Ваш клас обладнаний ноутбуками Lenovo. Чому ви вибрали їх для навчання?

Я давно знайомий із продукцією Lenovo, у мене вже третій комп’ютер цього бренда. Пристрої Lenovo мені подобаються в тому числі через їхню доступність. Важливо, що в компанії — величезний вибір комп’ютерної техніки з різними характеристиками, різних форм і кольорів. Завжди можна вибрати щось на свій смак і відповідно до власних потреб. Є чимало моделей із хорошими характеристиками. 

Можете дати кілька порад батькам щодо того, як вибрати ноутбук для школяра? Що має «вміти» такий ноутбук, які характеристики важливі?

Діти завжди просять «крутий» ноутбук із різними «фішками», такий, щоб «тягнув» усі сучасні ігри. Насправді дитині такий пристрій не потрібен. Вона просто не зможе цілком задіяти всі закладені можливості.

Ноутбук для школяра має «вміти» працювати із сучасними операційними системами та програмами, щоб дитина могла шукати інформацію, створювати документи, малюнки, анімації, сайти та програми. Зазвичай для цього вистачає 4 ГБ оперативної пам’яті, процесора Intel Core i3 з тактовою частотою 2,7 ГГц і 500 ГБ пам’яті на жорсткому диску. Тільки коли рівень знань і навичок учня виходить за межі обчислювальної потужності комп’ютера, є сенс купувати більш продуктивний. У цьому питанні потрібно бути поступовим.

Ми згодні з підходом школи Claris Verbis. Інтерес — головний двигун навчання. Інформаційні технології та можливість створювати на своєму ноутбуку або планшеті справді круті речі — те, що може зацікавити сьогоднішніх школярів.

Хочете дізнатися більше про систему інтегрованих предметів, яку застосовують у Claris Verbis? Читайте про це в статті «Даша Малахова: "У школі мають працювати успішні люди"».

Поділіться з друзями

Також за темою

Рубрики

Розділи